onsdag 16 januari 2013

Snö

 
 
 
 
 


Nej, inte än här hos oss! Men kanske. Idag är det sydvästra delarna av Frankrike som har fått ordentliga varningar inför kommande snöfall - alerte orange och till och med "rouge" på sina håll mot Pyréenerna där man också varnar för "avalanches", snöskred och laviner.

Borta i granndepartementet Herault i provinsen Languedoc Roussillon förbereder man sig inför detta. Skolskjutsar är inställda och man ligger i allmän beredskap när det gäller vägröjning och saltning. Vissa vägar stängs helt sonika av för tung trafik som leds in på mindre vägar.

Det tycker jag man kunde ta efter i Sverige också. Ta bara gårdagens hemska olycka nära Klippan i Skåne. Det är min gamla hemort med familj boende kvar så jag blev jätterädd när jag såg bilderna.

Majoriteten av bilar var ju tunga lastbilar och vi som ofta kör just härnere på väg till och från kontinenten kan ju konstatera att detta är en del av Sverige där man kör oerhört fort. Och farligt. Så jag är inte förvånad att folk brakar in i varandra och inte kan dra ner på farten i dimma och blixthalka.

Lite så är det härnere också. När det kommer så här mycket snö - och de här bilderna är tagna på vår trädgård och på bilen den 12 februari förra året - blir det kaos här också. Man blir nästan lite full i skratt när man ser hur fransmännen ger full gas och slirar i modden utan att ha ett hum om vinterkörning.

Vi har snö i luften här också även om det just nu är klart väder. Men det kommer inte att förvåna oss om vi vaknar upp till de här scenerna någon av de närmaste dagarna. Lite roligt är det ju med hemlandsväder men det är ju för att det också försvinner ganska snabbt. Den här gången låg snön faktiskt kvar i många dagar och vi hade många växter i rabatterna som frös ihjäl tyvärr. Är det inte hettan som tar dem så är det kylan!!

Annars är det oerhört skönt att slippa månadsvis av den här sortens väder, kunna njuta sedan länge av sol och ljus hela dagarna och slippa palta med kängor, vantar, halsdukar och mössor. Blåser det inte för mycket går det bra att vara lite lagomt höstklädd och det är väldigt befriande.
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Inger sa...

Men det är vackert, medge det! Vi har full vinterskrud här nu.

Monet sa...

Inger: klart det är vackert!! Det syns ju på mina bilder också - fantastiskt att se trädgården snöklädd, också i kvällsbelysningen.
Det hindrar inte att det är skönt att det är ytterst kortvarigt!!

Inger sa...

Ja, DET kan jag hålla med om. Jag önskar att vintern redan var slut här, den har hållit på sen början av december. Igår var det som en glaskula med snö som for omkring. Mycket fint. Att titta på.

Elisabeth sa...

Det ska bli spännande att höra Sandra, Sandrine och de andra fransoserna i Murviel, som vi lärt känna, när de berättar om dagens snöfall! Jag skall rusta mig med bildbevis på allvarssnö, så att de förstår hur lyckligt lottade de är egentligen!
Så en fråga, bara så där, Monet; känner du till Lyon? Trevligt där?