lördag 10 november 2012

Rum med utsikt. Höstfärger i Provence






Från mitt fönster ut mot trädgården och ängen med stigen ner till byn syns nu tydligt hur höstfärgerna också kommit till oss. De höga popplarna nere i byn skiftar i färg och lyser vackert gula mot de blå bergen.

Maken högtryckstvättar sommarens utemöbler längst ner i trädgården. Nu tas de undan inför "vintern".

De stora ekarna släpper sina ekollon i högar, de drösar ner så att det hörs och man får kratta undan varje dag. I rabatten slår de redan rot och måste rensas så att vi inte får en ekollonmatta. Än har löven inte börjat falla så vi har en del trädgårdsarbete framför oss ännu.

Alla bilderna blir bättre om man klickar på dem

5 kommentarer:

Elisabeth sa...

Så fantastiskt vackert! Längtar ner rejält nu men får ge mig till tåls en dryg månad till. Ska bli spännande att se trädgården i vintervariant!

Elisabet. sa...

Här finns en liten ek utanför vardagsrumsfönstret och marken är verkligen täckt av ekollon.
Tänk, det är nånting helt nytt för mig!
Aldrig att där fanns ett ekollon i Malå och det händer ofta att jag - numera - böjer mig ner och fyller handen med dom som frukterna och liksom häpnar över att det är sant!

En liten ekorre brukar hälsa på också .., jag tror att han kalasar på dem?

Elisabet. sa...

"dom små frukterna", ska det vara.

Mian sa...

Ser härligt ut!
Hur är klimatet hos er på vintern?

Anonym sa...

Vacker höst i Provence också:)
Må så gott.Kramar Christina