måndag 5 november 2012

Ett rosenbad. Födelsedag och bröllopsdag!





För tjugofyra år sen gifte sig älskade maken och jag på min födelsedag den 5 november. Så praktiskt! Det blir aldrig några glömda bröllopsdagar - tvärtom har den här underbare mannen varje år försett mig med bröllopsrosor. Fler och fler förstås för varje år som gått. En ros för varje år.

Och tro det eller ej, men denna magnifika bukett med 24 vackra rosor, pärlbesatta, som man gör härnere och med det underbara kortet stack han under näsan på mig tillsammans med frukostbricka och presenter i morse.

Det är ingen jämn födelsedag så det är inte så märkvärdigt. Men att få så här vackra buketter av sin älskade, DET är märkvärdigt. Och så gladdes födelsedagsbarnet i mig av bok och ansjovis (jo, och det blir man urglad för!!) från mamma och ett underbart fotoalbum från ett av de söta barnbarnsbebisarna och så lite annat också - bland annat väntas en vinleverans till dörren, ett favoritvin som vi (jag) lärt mig uppskatta i Sverige, les Fumées Blanches och som förstås tillverkas härnere och därför kan beställas för hemleverans.

I eftermiddag kommer svenska grannarna på tårtkalas. Jag har beställt en Tropézienne hos bagaren, en fullständigt makalös tårta som mest påminner om svensk semla men där brödet är fluffigare och mandelmassan ersatt av gul vaniljsmet. Och så mängder med god fransk vispgrädde och socker på toppen. Tur man bara fyller år en gång om året!

12 kommentarer:

Elisabet. sa...

Men Monica, har du födelsedag idag!! Stoooor och varm grattiskram härifrån!

Elisabet. sa...

Och nu glömde jag ju bort Bengt! Grattis på bröllopsdagen!!

Monet sa...

Tack snälla Elisabet för grattishälsning till oss båda! Vi fortsätter firandet i underbart solsken, blå himmel och 17 grader. Kunde varit sämre!!

Anonym sa...

Stort GRATTIS till er bägge som båda firar idag!
Jättekramar christina

Dubbelörn sa...

Varma grattiskramar till både födelsedag och bröllopsdag! :)

Inger sa...

Hurra, Hurra! på din födelsedag och gratulerar också till ett långt äktenskap. Kramar till er båda.

Mira sa...

Även jag sällar mig till gratulanterna!

Cecilia N sa...

Grattis på dubbeldagen!

Monet sa...

Tack alla för grattishälsningar. Det känns varmt att känna vännernas tankar en sån här dag. En härlig sådan med sol, 18 grader, tårta, rosor och bilder och hälsningar från vänner, barn och barnbarn. Det är fantastiskt att få fira sin födelse- och bröllopsdag här i Provence - lyckligt lottade känner vi oss båda!

Eva i Tyresö sa...

Hurra jag vill se tårtan!

*P* sa...

Aha! Nu förstår jag vad du menade med rosorna.

Kors och Tvärs sa...

Stort dubbelgrattis!!