fredag 9 september 2011

Inte gott!!








Vi har varit på husbilsturné i sydvästra Frankrike en vecka. Bildreportage kommer så småningom. Men till alla läsare som roas och blir hungriga av mina franska matbilder kommer här ett exempel på något som ser gott ut men verkligen inte var det.

Vi kostade på oss ett restaurangbesök mitt i alla husbilsmåltiderna. På översta bilden finns min entrérätt, den skulle innehålla sallad med marinerade rädisor och gåslever. Lät gott men var nästan oätligt. Rädisorna hade legat så länge i vinäger att hela huvudet skrynklade ihop sig. Och gåslevern var inte den goda sort jag tänkt mig. En bit av "riktig" lever, urk, sotsvartstekt på ena sidan och rå på den andra.

Makens entré var grillade räkor. Snyggt upplagda men det var också allt. Torrstekta och nästan omöjliga att skala. Min huvudrätt på bild tre är tonfisk. Det serveras ofta här och man får förvänta sig att det alltid blir torrt, själva fisken är det. Vi har vänner som försöker få sin tonfisk enbart lättstekt och rå inuti. Det blir nästan aldrig som de önskar sig, här steker man fisken tills den är genomstekt. Min var brun och föll sönder i torra skivor. Till detta serverades någon märklig potatis-och grönsaksgratäng, helt smaklös. Över fisken stekt citrongräs - tror jag.

Maken fick en annan fisk som smakade skapligt sa han. Men såsen var av balsamvinägertyp och lika syrlig som mina marinerade rädisor. Samma konstiga gratäng till den här fisken också.

Som efterrätt åt vi crème caramel. Den är nästan omöjlig att misslyckas med men här serverades den tillsammans med vinbärssorbet. Syrligt, syrligt igen.

En kock som snöat in på syrligheter och med noll känsla för hur man steker mat. Men det var snyggt upplagt, det kan dom härnere. Om vi sa till? Nej, vi var sena in på restaurangen och sista gästerna och det är aldrig roligt att bråka och klaga. Så vi tog det som en man, betalade men gav ingen dricks!
Posted by Picasa

2 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Åhh, så skönt! Även solen har sina fläckar :D.

Befriande! Jag som ännu inte hunnit äta lunch o tänkte klicka bort din länk.

Freedomtravel sa...

Trist med mat som "låter god", men som inte alls är det...