söndag 12 september 2010

Provencalsk lunch 2

 

 

 

 

Efter vår fantastiska förrätt följer flera läckerheter: stora gambas på is. Och till de övriga vännernas förtjusning - ett helt fat med ostron. Fina sådana enligt expertisen runt bordet. Maken stennvägrar - han åt ett enda som barn och fick såna kväljningar att blotta tanken på att ens svälja ett dylikt djur gör honom totalenvis.

Jag som i tonåren åt ostron en sommar vid Atlantkusten som en hel fransyska har inte intagit mer än ett eller annat under senare år. Två goda vänner som fick gulsot av ostron har gjort mig betänksam, dessutom tycker jag det är överreklamerat, det smakar mest saltvatten och är faktiskt lite äckligt att de LEVER.

Men nu bestämmer jag mig för att vara artig, det går ju inte att sitta och säga nej till franska läckerheter som bjuds på så här generöst. Jag äter fyra stycken på raken och tycker faktiskt att det fjärde ostronet smakar ganska gott. Och minns från tonårstiden att det här är något man måste lära sig. På samma sätt som jag tränar mig inför fårosten. Vilket går bättre och bättre faktiskt.

Efter detta grillas det underbart goda dilammskotletter, här syns bara en del av dem, så snabbt gick de åt tillsammans med sin goda tomatsallad med fetaost.

Ännu mera ostar avslutar måltiden - nej förresten - glass är det vi pustande sätter i oss i slutet av denna fyratimmarsmåltid. Hade det inte varit för att maken måste till kardiologen och ta bort sitt 24-timmars EKG hade vi nog suttit där under platanerna än!

Vilken måltid. Som man äter härnere, både privat och på restaurangerna - gott är det. Och nyttigt också faktiskt!!

1 kommentar:

Elisabet. sa...

Några matbilder kommer inte fram när jag tittar, men jag kan ju tänka mig.

Och ostron kan jag INTE tänka mig.

Inte för hur mycket som helst i muta .-)