söndag 18 april 2010

Lövsprickning i Provence

Nu slår det ut för fullt hos oss. Igår började ekarna ta färg ordentligt, idag är det popplarna jag ser från mitt arbetsrum som slår ut så att det syns, timme för timme.

Om en stund ska vi ta bilen till Hyères, den vackra palmstaden vid havet där goda vännerna bor för att äta middag hos dem. På vägen dit kommer det att vara ännu grönare än vi har det som bor en bit upp i bergen. Jag gläds åt alla snödroppar, krokus, vintergäck och vitsippor som jag ser på bloggbilderna från Sverige. Men oj, vad det känns länge sen vi hade det så härnere. Nu är det försommarkänsla och det är alldeles underbart vackert!

Vi har helt blå himmel och man undrar var askmolnet befinner sig egentligen. För det ska täcka vår del av Europa nu, klockan två idag stängde Frankrike sina södra flygplatser också. Pollen har vi så det räcker, det är gult överallt och svidigt i ögonen. Men askan, var finns den? Kommer den att falla ner på oss så småningom, ungefär som när det regnar här och blir rött från sanden i Sahara?

 
Posted by Picasa

8 kommentarer:

Inger sa...

Askan är ju flera kilometer upp i luften, så jag tror knappast den faller ner, varken hos er eller här. Den har nog spritt sig i de högre luftlagren snart. Hoppas jag!!

Helen sa...

Denna ljuva försommargrönska, så skir och underbar...här dröjer det säkert över en månad innan vi får uppleva detta. Vi har fortfarande mycket snö kvar.

Nä, någon aska har vi inte sett till, den svävar så högt upp i atmosfären.

Ha det gott! Kram!

Sfinxen46 sa...

I helgen har det varit vårdagar här men med "april" inslag. Nu är jag ledig i tre dagar och ska ut och se om jag ser några vårtecken. Har mestadels jobbat inne och bara varit ut en timme varje dag och då till affären och där blommade det inte direkt. Det där med "askmolnet" låter nästan overkligt. Men man kan inte orora sig för inget kan man göra i varje fall. Så jag försöker att inte tänka så mycket på det.
Många Kramar till Dig

Anonym sa...

Vilkan härliga bilder!Jag har inte hälsat på på ett tag så det var roligt att ha så mycket att läsa och titta på framförallt.Jag går varje morgon utmed Kvisthamraviken, runt kärleksudden,borgmästarholmen, hamnen osv till jobbet.På så vis följer jag med i allt som händer i naturen precis som ni gör.Igår kikade jag ut på ett glittrit hav och det, är ngt alldeles speciellt.Jättefin tavla över det franska landskapet! Må så gott.
Kramar Norrtälje-Christina

Anonym sa...

Jaha...skrev jättemycket ,så bara försvann allt!
Sammanfattning: Underbara kort, jättevacker tavla, otäcka små spanska kryp!
Må så gott.
Kramar
Christina/Norrtälje

Mira sa...

Jag har också gått och spanat mot skyn efter aska, men den lär inte ska synas.

Men vad jag tycker är tämligen fascinerande är att man inte ser några flygplan. Inga himlaränder på dagarna och inga blinkljus på nätterna... Och här hos oss som de slår på strålkastarna inför nedflygningen mot Arlanda. Tomt. Skönt!

cruella sa...

Jag gick en lång promenad runt Södermalm i går och det är verkligen grått, grått och brunt nu, precis innan det börjar knoppas. Jag längtar efter den där vackra ljusa tidiga grönskan, så det var en välkommen försmak:-)

Monet sa...

Inger: ja, vad vet man. Det är ett par dagar sen du skrev det där och vet man ännu riktigt vart det tagit vägen?

Helen: Oj, har du snö fortfarande?

Sfinxen: det låter härligt med långledighet. Hoppas du såg lite vårtecken!

Christina: jag ser dig framför mig där du går och letar vårtecken. Härliga Norrtälje!

Mira: det där har vi upplevt härnere också. Vi bor visserligen inte nära inflygningsrutter men det har varit ovanligt tyst i luften. Skönt som sagt.

Cruella: jag ser det där vårbruna framför mig. Här har vi inte alls den färgsättningen, nu blir det bara grönare och grönare!