tisdag 26 januari 2010

La cave - vingårdskällaren

Några av de här bilderna funderade jag på att lägga ut som bildgåta. Och insåg att jag har alldeles för kunniga och insatta läsare som direkt skulle gissat vad det handlat om, så det får vara.

Så här ser det iallafall ut i de smala valven från 1000-talet där munkarna från Chartreuse först lagrade sitt- har vi förstått, ganska beska vin. Numera är allt restaurerat och oklanderligt skött - rött och vitt vin ligger här för lagring - rosévinet, färskvaran, är redan sålt till restauranger och privatpersoner.

I denna cave, vingårdens vinkällare är jag inbjuden av ägarna att ställa ut mina tavlor i sommar. Är det inte häftigt? Här är man en "artiste", kulturen uppmärksammas på ett sätt som jag aldrig varit med om tidigare och målar och fotograferar man som jag blir man, om inte kung, så iallafall "reine" - drottning.

Min städerska/väninna C (som också arbetar på vingården) går igenom vilket tema jag ska ha inför utställningen. "Abstraits et portraits de Suède" kommer vi fram till. Och är lika nöjda båda två.

 
 
 
 
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Apropå drottning. Min mamma hette Ann-Gerd Reine Westerlund som ung och ååå, så hon skämdes för detta Reine .-)

Och åå, så roligt för dig, med utställningen! Grattis!

Tänk, så viktigt att bli "sedd", även i det nya landet.

Och då menar jag inte kändis, utan bekräftad som människa.

Helen sa...

Ja, stort grattis till din kommande utställning. Den skulle jag gärna komma på!!

Så snart är du nog en riktig kändis i byn.. ;-)

Idag har vi snöstorm i byn Skellefteå, mindre trevligt...

Kram!

Anonym sa...

Gud så roligt!
Jag skulle gärna vilja se din utställning.Tänk om jag skulle åka ner framöver.
Man vet aldrig!
Kramar Christina och ett insnöat vackert Norrtälje!

Monet sa...

Elisabet: förlåt det sena svaret. Här har varit feber och sängläge igen ett par dagar.

Jag förstår precis hur det är med konstiga namn. Har ett själv. Och visst är det roligt med utställningen och att man så gärna vill se svenska bilder. KUL!

Helen: Vi får se hur det blir, det är utställning i en mörk vinkällare med spotlights, det har jag aldrig varit med om. Det blir nog bra och kändis i byn, tja kanske:-)

Christina: du har en stående inbjudan, det vet du. Utställningen pågår hela maj och juni! Vackert med insnöat Norrtälje, det kan jag sakna lite faktiskt.