lördag 9 februari 2013

På Nice flygplats. Människor

 
 
 
 
 
 


I väntan på våra vänner ser jag mig omkring på andra väntande människor. Och konstaterar att som vanligt är de unga fransyskorna oerhört elegant klädda. Hur de klarar att gå hela dagarna i sina stilettklackar är en gåta för mig.

Nästa alla har långt hår, antingen utsläppt eller uppsatt i strama knutar men välklippt och välvårdat liksom naglarna. Här ser man inte sjaviga, konstiga jeans med hål på knäna och ihop med det som på min tid kallades för basketdojor men idag är något superkänt och kostar skjortan. Inga ringar i näsan, inga tatueringar eller konstiga frisyrer med märkliga hårfärger à la Mia Skäringer.

Folk är normalt klädda. Antingen i ledig stil eller elegant vardagsklädsel. De flesta har varma jackor med pälskant på kapuschongen. Fransmännen f r y s e r, det är kalla nordanvindar men ändå plus 14 grader och sol och för oss är det rena vårvärmen.
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Musikanta sa...

Nej, jag konstaterar också att det är stor skillnad i klädsel på turisterna och "infödingarna" i Nice t.ex. Å andra sidan är jag tvungen att ha gympadojor när jag ska gå långt i värmen. Klarar bara av en mycket kort sträcka i högklackat.

Elisabeth sa...

"Car-to-bar-shoes" kallar min irländska f.d. kollega sådana skodon! Sådana man står snyggt i , alternativt viftar nonchalant med korslagda ben uppflugen på en barstol med;)

Inger sa...

"Sittskor" är min benämning på den sortens fotbeklädnad!