onsdag 22 augusti 2012

Sverigeresan 2012. Genom Tyskland mot Danmark

Det är roligt att köra av Autobahn och köra de lite mindre vägarna också. Dock fick vi nästan nog av detta då vi plötsligt hamnade i Stau som det står på bild nummer två. KÖ. Här visade det sig att man helt stängt av motorvägen och alla leddes in i småbyar och in på smala slingriga landsvägar. I snigelfart körde vi i två och halv timme, trippmätaren visade att vi då kört cirka tre mil och när vi väl leddes ut på motorvägen igen var det TVÅ kilometer från där vi leddes av.

Man får uppmuntra sig med mycket efter den sortens upplevelser och resten av färden gick snabbt och bra över en vacker del av Tyskland. Vi kom så småningom, efter att också ha suttit fast i Elbetunneln i Hamburg (ja, usch, det är läskigt, den är ganska lång och går faktiskt under den breda floden Elbe) orkade vi inte ta oss över till Danmark som vi tänkt. Vi svängde istället av på ön Fehmarn där Puttgarden ligger, färjeläget där båtarna till danska Rödby går.

Vilken tur vi hade, vi körde rätt ut i landskapet till en camping jag hittat i en av våra stora campingguider. Och se, precis som vi trodde låg den rätt vid havet vid Fehmarn Belt. Underbara stränder och nästan inte en kotte där. Snäckor, stenar, sand och tång och havskänsla. Dessi visar igen att hon är en vattenhund - zum Pudeln betyder på tyska "att traska i strandkanten" och det är precis vad hon gör. Hoppar i vattnet efter stenar och fångar tång som hon ruskar.

Vi beställer Brötchen till nästa dags frukost av den vänlige campingägaren och pratar i omgångar med vänliga holländare och tyskar som alla förstås stannar för att hälsa på Dessi. Här i Tyskland kommenterar nästan alla när vi säger att hon är en Toypudel med: "Ach so, ein Spielzeugpudel". Och så skrattar man högt åt detta med att vi har en "Leksakspudel". Tur att Dessi bara förstår franska och svenska.

Nästa morgon tar vi färjan till Rödby utan att köpa så mycket som en taxfreegrej på de här överfyllda köpcenterbåtarna och landar i Danmark. Nu är vi nästan i Sverige och temperaturerna är behagliga, vi har kommit ifrån värmeböljan hemifrån tack och lov!