söndag 22 april 2012

Skype med barnbarnen och lite om franska valet



Åh, så roligt det har varit i helgen med kontakt med barnbarnen, det ena, lille G i Luxembourg, 3,5 år som snart ska bli en storebror och så lilla gulliga L i Stockholm, 5 månader och "Ordförande i Välnärda Bebisars Förening" som hennes pappa kallar henne.

Lille G som har en fransk pappa och en svensk mamma förstår allt på svenska. Men svarar mest på franska. Så blir det ju när man bor i ett fransktalande land, går på fransktalande dagis och har föräldrar som talar franska med varandra. Men idag sjöng han på klingande svenska "Lille Katt" för sin mormor och jag blev alldeles rörd till tårar. Sååå fint sjöng han och Bä, bä vita lamm också. Favorit på dvd och youtube är också Pippi och Emil så nog får han ett bra svenskt barndomskulturarv med sig.

Vi har inte skypat förut, det inte fallit sig så. Men idag fick han och hans föräldrar se hur långt försommaren kommit till Provence - man kan gå runt med en iPad och bara visa upp hur det ser ut överallt i trädgården och vi fick se den lille leka med sin tågbana och leka tittut med farmor framför skärmen.

Den lilla L ler också stort när hon ser mormors ansikte på skärmen och hör rösten. Man vill som sagt pussa skärmen full och bara dra ut båda ungarna ur datorn, teleportera hit dem!

Jag älskar den nya tekniken! Skype är visserligen inte nytt och vi har inte riktigt kommit in i den rutinen men nu känner jag mig full av barnbarnsglädje efter att sett de käraste små barnen nästan "live"!

Idag är det val i Frankrike. Vi märker ingenting av detta i vårt område men kommer förstås att tillbringa kvällen framför tv:n för att se hur det går i denna första omgång. Jag irriterar mig våldsamt på svenska mediers rapportering om presidenten Sarkozy som en "bling-bling-president" och allehanda felaktigheter kring både hans person, hans familjeliv och vad han åstadkommit. Det enda man har rätt i att hur valet än går är det ett missnöjesval - väljer man motparten, den trista och intetsägande Hollande, gör man det för att man inte vill ha Sarkozy. Det läskiga är egentligen mest att Marine le Pens Front National är uppe i över 16% av ev. röster. Det är samma sak som om nationaldemokraterna skulle haft såna tal i Sverige. Burrrr!

11 kommentarer:

Vanja sa...

Va... menar du att svenska medier målar upp bilder som inte riktigt stämmer överrens med verkligheten? ;))
Det låter så härligt när du beskriver vårens framfart där nere. Här börjar vi se fram emot några extra plusgrader, till nästa helg kanske vi får 20 grader, men då blir det helt säkert åska. Men sommaren kommer nog hit vad det lider också, det är bara att bita ihop och hålla ut :)

Dubbelörn sa...

Vi använder oss av Skype sedan många år. Underbart att prata med makens bror i Istanbul o samtidigt kunna visa våra renoveringar.

Måste vara en härlig känsla att prata med barnbarnen, se, höra o visa. Allt under samma samtal :).

Elisabet. sa...

Men det här programmet på svt/play, var det svenskt?

Ja, jag får nog kolla.
Jag såg honom (Sarkozy) för några dagar sedan gå omkring och hälsa på människor som ville röra hans hand, så där som Jesus ungefär och jag tyckte att det var patetiskt .., att sträcka ut handen och gå i samma andetag .., totalt ointresserad av vem man hälsar på.
Jo, jag förstår att man inte kan stå och dö-prata med var och en, men för mig visade det ett förakt eller totalt ointresse för människor och säkerligen hade ingen annan gjort annorlunda, men nej, inget för mig ,-)

Monet sa...

Vanja: ja, det finns påfallande många svenska journalister som ger en bild av Sarkozy och fransk politik som inte alls stämmer med den bild vi har som lever här. Okunskap, baserat på gamla uppgifer. Sen finns det också bra analyser men de finner man oftare i andra utländska medier än i de svenska. Förr hade man Knut Ståhlberg, nu finns ingen som kan Frankrike. Tyvärr.

Dubbelörn: ja, det var ren lycka!

Elisabet: jag försökte se det där programmet men många tv-program får inte sändas utomlands av rättighetsskäl så jag kunde inte se det. Däremot följer jag ju fransk politik, lyssnar på debattprogram, har följt hela valkampanjen och framförallt ser jag Sarkozy i sin yrkesutövning.

Det där med att folk sträcker ut sina händer och politiker tar i dem är väl ingenting som är särskilt utmärkande för Sarkozy? Det gör alla hans politiska kolleger, inklusive Hollande. Barack Obama gör det, prinsessan Diana och nu Prince Charles med sin nya - det där är ju ett "spel" som hör till.

Sarkozys fru, Carla Bruni är en av Frankrikes mest älskade, både som artist och som presidenthustru, en roll hon sköter som Jackie Kennedy gjorde det. Nu syns hon mindre, man exponerar inte den lilla nyfödda bebisen.

Att Sarkozy "går och tar i hand" samtidigt ser förstås oengagerat ut. Men han lägger sig vinn om att alltid närma sig en folkmassa när det varit större ceremonier och går ifrån sina livvakter bara för att "tala med folket". Lika ofta ser man honom prata med människor, i synnerhet de unga och ofta barnen.

Jag ska skriva mer om vad jag ser i valtider här i Frankrike så vi kan prata mera sen:-)

cruella sa...

Okej, men vad har Sarkozy gjort som är bra och som anses bra då? Jag är totalt ointresserad av hans snygga fru och det spel som sker för gallerierna på jordbruksmässor, i jakttider och så vidare. Jag hör INTE det du tycker dig höra i den svenska rapporteringen, måste jag säga.

cruella sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
cruella sa...

Och vad sägs om Sarkozys flörtande med Nationella frontens väljare? De gick ju inte på det heller, utan röstade hellre på originalet.

Har just läst Hollandes valmanifest och man undrar ju varifrån pengarna ska komma som ska betala alla de där utfästelserna. Frankrike är verkligen i trubbel, men det är knappast någon nyhet.

Monet sa...

Cruella: just nu är det näst intill omöjligt att kommentera det franska valet. Media är fullt av olika tyckare och experter och det är analyser och intervjuer till höger och vänster. Man får helt enkelt avvakta och se vad som händer efter sista valomgången.

Men på din fråga om vad Sarkozy gjort som är bra och som faktiskt ingen förnekar (jo det finns det väl dom som gör förstås), det är att han är "doer", han jobbar stenhårt, finns överallt, har utvecklat ett särdeles bra förhållande till Angela Merkel vilket är extremt viktigt för hela Europaekonomin, han har föreslagit obekväma och nästan strejkframkallande åtgärder som att höja pensionsålder från löjligt låga åldrar sett ur ett svensk perspektiv. Han har infört burkaförbud och har börjat ta invandrarfrågorna på allvar. Sen är det kris i Europa av sällan skådat slag och jag vet inte om man skylla allt på en enda person när det gäller arbetslöshetssiffror och annat han/de inte lyckats uppfylla.

Han anses ha stått stark i denna kris och det jag sett och hört av honom i debatter och på andra sätt är att detta är en enormt engagerad människa. En drivande person, en erfaren politiker som också förstår vikten av det internationella perspektivet.

Han är så långt ifrån en "bling-bling-president man kan komma och jag retar ihjäl mig på okunniga journalister som fortfarande tror att han åker lyxyachter och dinglar med guldklockor. Detta var efter valet 2007 och det blåstes upp något enormt, inte minst med tanke på hans äktenskap med Carla Bruni.

Jag förstår om du inte låter dig imponeras av hans deltagande i en jordbruksmässa. Det gör inte jag heller. Det är legio att samtliga politiker visar upp sig där, för att flörta med franska bönderna förstås.

Det han anklagas för är att ha en distanserad och möjligen arrogant attityd gentemot "vanligt folk". Och som vanligt är det så att så snart man valt en president och förväntar sig resultat så börjar man gnälla när dessa ska genomföras. Fransmännen sätter sig på tvären när det gäller allt - de berömda strejkerna inte minst visar på det. Tacka f-n för att både en Sarkozy och Obama tappar i opinionssiffror och får kämpa i motvind från dag ett.

Men jag skulle vilja se Hollande om fem år - det höjs redan oroliga röster för hur han med sin brist på erfarenhet ska kunna ta över och styra detta land. Inte minst som han redan aviserat upprivningar av tagna beslut han dessutom inte kan rå på.

"Vråltruten och tråkmånsen". Den rubriken hade Helsingborgs Dagblad igår. Va, va, va? Sarkozy är definitivt ingen vråltrut. Han är snarare lågmäld i sin framtoning, har en snabb retorik, är påläst och kunnig och skriker inte. DET gör däremot Hollande och så är han hes nu också!

cruella sa...

Och högervridningen för att hala in Nationella frontens väljare?

Att ta invandrarfrågorna på allvar vet jag i den här kontexten inte riktigt vad det betyder. Stängda gränser, utträde ur Schengen? Jag tycker det är riktigt obehagliga tendenser och för övrigt litar jag inte ett dugg på partiapparaten.

En fransman jag känner sa att det märks att Sarkozy är advokat: stenhårt inriktad på kortsiktiga utspel i syfte att vinna det han uppfattar som ett mål.

Monet sa...

Cruella: jag vet inte riktigt vad jag ska svara dig nu - jag är VERKLIGEN ingen expert på detta svåra franska val där analyserna duggar tätt.

Det jag anar mig till är att du inte gillar Sarkozy medan jag faktiskt är klart oroad över om det blir Hollande - suddig i konturerna, oerfaren som den politiker man måste vara i dagens internationella samhälle, en person man röstar på för att man inte vill ha Sarkozy. Han vågar dessutom inte ställa upp i direktdebatt med Sarkozy - bara det säger en del.

Din fransmans analys av honom må kanske vara korrekt för en del. Att det läggs honom till last att han är advokat har vi hört förut, det är lika gammalt som bling-bling-tramset.

Och jag som faktiskt har en dotter som är utbildad fransk advokat är inte så säker på att hon skulle hålla med om att det är så här advokater arbetar! "Stenhårt inriktade på kortsiktiga utspel för att vinna vad man UPPFATTAR som ett mål"?
Vad menar din fransman med det här och vad vet han om advokatyrket? Skulle jag nämnda detta för min dotter och hennes likaledes franske advokatman tror jag inte det skulle bli särskilt mycket medhåll där.

Man må akta sig för snabba schablonbilder i så här komplexa sammanhang.

Och när det gäller det du kallar högervridning för att "hala in Front Nationales väljare" så tycker jag det är bättre än att de faktiskt lägger sin röst på Marine le Pen. DET är obehagligt. I vilket land det än förekommer.

Jag försöker hålla mig ajour med vad som händer genom att följa medier på olika språk. Jag vet inte exakt var du bor nu men har du möjlighet att följa valdebatten och nyheterna på originalspråket tror jag att du kanske får en mera nyanserad bild. Så gott det nu går - osäkerheten är ju stor som sagt.

cruella sa...

Marine Le Pen är inget val i andra omgången. Och hennes väljare från första omgången är ingalunda säkra röster för Sarkody som du vet. Därav mina dubier när det gäller det röstfisket. Vinner Sarkozy med hjälp av Nationella frontens väljare så lär han inte bara kunna strunta i dem.

Jag finner Sarkozy oerhört svår att "gilla", det har du helt rätt i. Fransk protektionism, vurm för jordbruksstöd och allehanda slöseri med offentliga medel gäller för övrigt även PS så jag tror inte det är rätt väg heller.