torsdag 19 april 2012

Sjukdagar


Några dagar i sängen. Diffusa symptom lite varstans ifrån, mest feber som nu tack och lov är borta. Ett tag tänkte jag på både rabies och stelkramp med tanke på det jäkla kattbettet men symptomen stämmer inte tack och lov!

Jag blir som insvept i en kokong och vet inte om jag är i Frankrike eller Sverige. Vårt sovrum här är identiskt inrett som det på skärgårdsön, mina mediciner på nattygsbordet är på svenska, hunden är visserligen mindre och svartare än Jack russel-Max men hon tråkar sig lika mycket som han gjorde när jag var sjuk.

Här lägger hon sig demonstrativt på mig så att jag inte ska kunna se tv-bilden. Den visar förstås program på franska men annars har jag mest kollat på min nyaste och roligaste leksak - iPaden - där jag i sängen kunnat bläddra mellan gamla svenska serier som Ladies på Östermalm (herregud!), raggarbröllop och nyinspelad intervju med Linda Skugge. Plus läst svenska tidningar och rent mentalt varit helt i "det gamla landet". 

Nu har jag stigit upp till hundens omåttliga glädje och ska gå ut och sätta mig i den provencalska vårsolen och bara njuta av vår vackra trädgård och att livsandarna återvänt. Inte minst som sonen två dagar i rad skypat med lilla sötaste-i-världen bebisbarnbarnet L, fem månader som LER mot skärmen när hon ser och hör sin skruttiga och febriga farmor. Man vill bara dra ut henne ur pekskärmen och pussa de tjocka små kinderna. 

Mer om fenomenet Skype ska jag skriva sen. Märkligt att det inte används mer - vilket underbart sätt att kommunicera, åtminstone när man har barnbarnen på avstånd!

3 kommentarer:

Vanja sa...

Enligt DN ekonomi kommer Telia Sonera att ta betalt för skype i Sverige från och med i sommar. De ska tydligen börja med Spanien först.
Skönt att höra att det inte var kattbettet som ställde till det för dig och att du är på benen igen.
Hoppas du får en skön helg!

Mira sa...

Skönt att du är frisk och kan njuta av vårsolen. Pussa alla nosar och ha det så gott!

Elisabet. sa...

Härligt att det ger med sig! Och lustigt att ni har likadan inredning i Frankrike som i Sverige, ja, i sängkammaren!

Var det av någon särskild anledning, eller bara att ni trivdes bra med den?