onsdag 24 februari 2010

Kyrkobilder från Provence

Det här är medeltidskyrkan i Le Castellet, vår närmaste lilla bergsby. Alltid öppen, sval, mörk och med förtrollande ljus från fönster och dörrar.

Härinne går man stilla och tyst på stora medeltida, kullriga stenplattegolv. Jesus hänger på sitt kors på flera ställen eller sitter i sin mammas knä som staty i ett litet sidovalv.

Ave Maria ljuder vackert och lite ekande från några gömda högtalare. Vi tänder ljus för "absent friends", stannar upp en stund i vilsam stämning.


 
 
 
 
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Nu hinner man inte med här ...-))

Tack som delar med dig! Och jag förstår att det kanske är din syster som är på bilderna?

Mira sa...

Jag älskar dina små rapporter från det fagra Provence. Titt som oftast vidarebefordrar jag till den halvfranske hussen. Och hoppas att han...

Monet sa...

Elisabet: ja, det gick fort med inläggen igår. De går snabbt, det tar lite mera tid med kommentarer och svar, tyvärr. Och ja, som jag skrev i förra svaret - det är min yngsta syster på bilderna:-)

Mira: det är så roligt att du gillar min Provencerapportering. Särskilt som jag förstår att de ibland används i övertalningssyfte:-)