torsdag 25 februari 2010

Bloggerkrångel och lite om svenska fika-traditioner

Nu krånglar Blogger igen med inläggen. Här är bilderna till förra inlägget om de franska kostråden. Och som tillägg till det långa förra inlägget om fransk kosthållning, dieter och kulturella skillnader undrar jag:

Hur många kilon skulle svenskarna gå ner bara genom att skippa alla bullar, sockerkakor, semlor, pepparkakor, lussebullar, bakelser, tårtor etc som man både hemma men framförallt på jobben äter till den svenskaste av traditioner: fikapausen. På förmiddagen OCH eftermiddagen.

I andra länder dricker man kaffe eller te. Men inte katten käkar man bakverk till. En slät kopp kaffe är det som gäller. I England möjligen scones eller sandwiches till men inte dagligen väl?

När vi har goda vänner på besök härnere får de alltid fika-abstinens vid tretiden på eftermiddagen. När man då förklarar att det inte finns några konditorier här och att cafeérna enbart erbjuder kaffe och/eller alkoholhaltiga drycker med möjligen en ost- och skinkbaguette till, då uppstår förvåning.

Personligen är jag ingen "fika-person" Har aldrig varit heller så det är förstås lätt för mig att ha synpunkter på det onyttiga i bull- och kakintag två gånger om dagen. Mig passar alltså det franska sättet att äta - tre gånger om dagen och inga mellanmål. Om man sen heller inte dricker kaffe, ja då blir man förstås i många svenskars ögon en verkligt udda person!

 
 
 
Posted by Picasa

11 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag läste någonstans att om människor skippar kakan till kaffet (alternativt bullen/mackan) på jobbet, försvinner 10 kilo på ett år.

Från kroppen,alltså ,-)

Ja, självklart skulle människor gå ner i vikt! Min syster är mager som ., och jag vet ingen som vräker i sig så mycket mat .. MEN, det är bara till lunch och middag, aldrig mellanmål!

Christina sa...

Fin affisch eller om det kanske är en broschyr?

Jag är inte heller någon fika-person, det är t o m så att jag har svårt för de flesta söta saker. Ett kilo socker räcker flera år i det här hushållet.

Däremot har jag svårt att tänka mig ett liv utan gott bröd och mandelpotatis (angående ditt tidigare inlägg) ;)
Mitt föredöme när det handlar om matkultur är den mat "Nakna kocken" lagar.
Jag tror svenskar borde äta mer grönsaksrätter, ungefär så där som italienarna gör.
Ofta tycker jag att folk, t o m vegetarianer, är rätt fantasilösa när det kommer till grönsakerna.

Bloggblad sa...

Elisabet: HELT FEL!!!! Jag slutade med fikabröd för två år sen. Och har inte börjat med nåt annat onyttigt i stället. Men vågen? Den har inte fattat att jag äter mindre och rör mig mer.

Jag gillar inte mellanmål, tycker inte att jag blir hungrig till nästa måltid då. Men fredags- och lördagskvällar... då är det godistajm.

Monet sa...

Elisabet: det där är säkert sant. Jag tror också att man kan gå ner nästan ett kilo i månaden bara på att utesluta kakor till kaffet. Jag tror inte man blir så värst mycket olyckligare av det heller.

Din syster äter antagligen mycket för att hon inte äter mellanmål. Men säkert har hon bra ämnesomsättning också. Din pappa var heller inte överviktig - sånt går ju ofta i arv. Eller hade ni inte samma pappa?

Christina: en broschyr är det. Urbra, jag lär mig massor och det är inga pekpinnar utan väldigt pedagogiskt och "tillåtande". Maten är ju viktig för fransmännen, njutningen måste få finnas kvar, det märker man på alla tips.

Socker har vi inte alls i vårt hus. Jo sockerbitar till gäster som vill ha det i kaffet.

Jag h åller med dig om att man kan göra mycket mer med grönsaker än vad som görs. Jag gör jätteofta ratatouille här och istället för potatismos mixar jag kokt blomkål med broccoli vilket är underbart gott! Nakna kocken gillar jag också, synd att han inte är på fransk tv men här är å andra sidan franska kockar i farten och inspirerar! Med anka bland annat!!

Bloggblad: Kanske är det ändå så att du, sen du skippade mellanmålen, av det skälet äter något mer vid de andra måltiderna utan att du tänker på det?

Personligen skulle jag aldrig kunna ha godistajm två kvällar i veckan regelbundet utan att det visade sig på vågen. Det räcker med ett restaurangbesök för oss så är det minst ett kilo upp. Man begriper inte varför??

Kersti sa...

Jag är också en udda person. Dricker inte kaffe utan bara te och äter sällan kaffebröd. På mitt jobb har vi fikarast på förmiddagen men utan kaffebröd. Vi har fikabröd på tisdagar och då på eftermiddagen. Annars brödfritt. Vi verkar inte alls vara representativa.

lotta sa...

Jag känner inte alls igen detta att man äter fikabröd varje dag.På mitt jobb så är det alltid den obligatoriska frukten man tar på rasten.Tror att det är en generations"fråga".När min mamma levde så vet jag att hon alltid hade nåt till kaffet.Förr åt man mycket kaffebröd.Men nu är det nog mest om det kommer nån som man tar fram kaffebröd,eller tar en fika på stan.Men inte annars.

Monet sa...

Kersti: roligt att höra att det finns flera osvenska udda personer:-)

Kanske är din arbetsplats representativ på ett sätt - det finns ju variationer?

Lotta: jag tror inte detta är så mycket en generationsfråga. Det är nog svarare olika arbetsplatskulturer. Det finns förstås såna jobb som dina där man äter frukt (står arbetsgivaren för det?) men nog tror jag att det är betydligt vanligare med kaffebröd än äpplen på rasterna.

"Kaffe och kaka" känns ursvenskt för mig och jag tror att det faktiskt lever kvar, både i hemmen och på jobbet.

Freedomtravel sa...

Ja, du har ju en poäng! Många gånger behövs kanske inga speciella "metoder", men en bulle mindre om dagen kanske gör susen... ;)

Vi har i vanliga fall te/kaffe och frukt. Fikabröd bara ibland om vi vill "fira" lite eller så... Men jag jobbar iofs i en forskargrupp för nutrition och fysisk aktivitet på KI, så vi är nog INTE representativa... haha ;)

Annika Estassy sa...

Apropå Bloggerkrångel har jag hört att det bara drabbar dem som skriver med den nyare versionen. Om du byter tillbaka till den gamla (gör du via inställningarna) så funkar det fint fint!

Staffan H sa...

Jag hör visserligen till dem som understundom låter en bulle eller en kaka göra kaffet sällskap, men annars är jag av uppfattningen att vi har många traditioner och synsätt som vi skulle kunna göra oss fria från till förmån för hälsa och kassa.

En av dem är att vi män ständigt måste ta enorma portioner; jag hör till dem som är mer modest av mig och är jag fortfarande hungrig brukar det gå att ta mera. Detta väcker ofta kommentarer som "det där är väl inte tillräckligt för en karl" eller "det där kan du väl inte bli mätt på".

Jag fattar ju att de inte är ute efter att vara ovänliga, men tjatigt blir det i längden. Jag är inte skogshuggare utan har ett oftast stillasittande yrke och försöker äta därefter utan att vara hänvisad till trist diet. Hittills har det funkat rätt bra för mig. Sedan har ett antal svenska damer mage att klaga på att karlarna får ölmage, hängrumpa mm när de blir äldre - många av dem har själva varit delaktiga i den utvecklingen. ;-)

stephan sa...

Det är intressant med dieter /kostråd. I Sverige måste man äta fiberrikt bröd, lightprodukter och dricka mjölk för att må bra, hålla vikten och inte få benskörhet.
I Frankrike gör man INGET av detta och har INGET problem med vikten eller benskörheten och Europas högsta medelålder.
I våras testade jag på skoj franska ostar&vittbröd 80 dgr i rad (med måtta) och gick ner två kg i vikt!?!