torsdag 21 januari 2010

Bloggproblem

Någon mer än jag som har problem med Blogger? Det går inte att publicera inlägg om man som jag utgår från bilderna i Picasa och bloggar den vägen. Enda sättet jag kan dessutom.

Skulle gärna visat bilder från besök hos franska statspolisen dit vi fått åka för att rapportera att vår nya bil blivit påkörd och skadad, parkerad utanför vårt hus. Berusad granne rumlar runt i området och smäller i murar och två andra grannbilar. Vår blir den tredje.

Vi får intyg från polisen att vi själva inte orsakat skadan (kraftiga repor och en förstörd och försvunnen plastdel vid lyktorna) men får troligen ändå betala självrisken för reparationen: 4.500 kr. Grannen nekar och man kan inget göra.

Timmar går åt att fylla i skadeanmälningar, bifoga grannuttalanden, boka tid för skadeinspektion och repararation och se till att vi får lånebil. Retligt, irriterande och obehagligt med en full granne som kanske nästa gång kör på en liten unge eller nån av alla katterna vi har här.

Men det är bra för utökning av det franska ordförrådet, det är det!

13 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, det förstår man att det är irriterande, det är väl ändå lindrigt uttryckt. Å, så ilsken jag skulle ha blivit!

Anita sa...

Ha, ha, vilka ord? ;)

Elisabet. sa...

Och nej, jag har inga problem med att publicera .., men jag hämtar inga bilder från picasa. Om det nu har någon som helst betydelse.

Kesu sa...

Jag har undrat lite var du varit, men tänkte att du dyker nog upp när det är dags. Att fylla i försäkringspapper med mera på svenska ger utökat ordförråd, vad ska det då inte ge på franska. Har en känsla av att det rör sig om långa ord. Sant?

Usch och fy för grannen. Bara att ge igen och neka. Hehe!

Mira sa...

Burr! Men han har ju varit på tre bilar. Nekar han till alltihop? Vad säger de andra grannarna? Var det ingen som såg honom? Ni får väl gå ihop ni hopknycklade och repade grannar och ställa honom mot väggen!

Mira sa...

Vad gäller publiceringen så har jag inga problem. Men jag går ju inte heller via Picasa utan bloggar direkt i publiceringsverktyget.

Monet sa...

Elisabet: jo det är sant att vi är ledsna och jättearga. Framförallt att man smiter från sånt här och gör sig av med alla bevis också.
Jag har prövat att lägga in på annat sätt än via Picasa men gud så krångligt och dessutom kan jag inte redigera bilderna.

Smulan: ja många jag inte visste. Se polisrapporten i nästa inlägg t.ex

Kesu: ja, inte var det kul. Och det är ju liksom inte klart än heller. Med alla långa orden, se nästa inlägg. Men ge igen och neka, nja, med vad då? Inte bilen iallafall, hehe. Det räcker så bra som det är.

Mira: vi har pratat med grannarna och de är lika upprörda. Men han nekar och blir aggressiv och en grannkvinna tycker det är obehagligt. Vi får se vad som kan göras, ingenting legalt fungerar, det kan du läsa om på mitt nästa inlägg.

Jag har gått in som du på annat sätt med bilderna. Men de är då oredigerade vilket jag inte gillar. Använder bara Picasa både för redigering och bloggning men de verkar ha problem på Google generellt så jag hoppas det löser sig.

Monet sa...

Mira: jag mailade roliga hundbilder till dig igår men mailet studsade tillbaka - jag tror att din inkorg kanske är full eller att du har brandvägg som inte tar viss typ av mail?

Mira sa...

Konstigt, Monet... Samma sak har hänt mig då jag försökt skicka bilder till dig. Vanlig text har ju gått bra. Jag tror att det har någonting med bildsändandet oss emellan att göra, för min box är inte full.

Monet sa...

Mira: försöker en gång till får vi se!

Kesu sa...

Vill gärna förtydliga att jag skämtade när jag skrev att ni skulle ge igen och neka.

WW: cringe, vilket betyder åla och krumbukta sig ...

Monet sa...

Kesu: tog det inte på allvar:-) Men hade man kunnat så...

stephan sa...

Man lär sig hela tiden :)
Men bilder kan man ju besköra på datorn. Bilder till blogger kan man ju ta från datorn eller kameran åtminstone utan problem.