fredag 10 juli 2009

Hett Provence


Nu en bit in i juli börjar man känna av den hetta som dominerar sommarvädret i Provence.

En av sönerna med sambo kommer på besök och vi åker i luftkonditionerad bil till La Ciotat, en kustort inte så långt ifrån där vi bor. Där var han på språkresa för många år sen.

Och visst kände han igen sig. Stranden, bergen, Medelhavet.

Med 33 grader i skuggan blir det ingen strandpromenad för mig i stekande sol. Dessi, hussen och jag drar oss tillbaka med en läskande dryck i skuggan och betraktar det azurblå havet på avstånd.

Posted by Picasa

5 kommentarer:

helen sa...

Det såg inte dumt ut med blå himmel och hav, här har det regnat hela veckan!

Mina blommor regnar sönder och man vill inte vara ute :-(

Kvällstemperaturen har legat runt + 7 grader, rena höstvädret!

Så njut av ert härliga klimat!

Kram!

Mira sa...

Ja, jo... Här är det kyligt igen. Just som vi vant oss vid värmen. Men jag föredrar att låta lite optimistisk, så jag säger att vi är tillbaka i vårvädret istället. Int vill ja tänka på höst när semestern just börjat.

Men fortsätter det såhär, så kommer vi och hälsar på!

Efwa - Medea sa...

Nu har vi lite svalare, i alla fall på nätterna.
Ha en fortsatt skön helg.

Bloggblad sa...

Jag skulle stå ut med lite hetta efter en dryg vecka med regn varje dag...

Himla snygg solhatt!

Monet sa...

Helen: har förstått att vädret i Sverige inte är så bra igen. Trist!

Mira: jag vill heller inte få höstkänslor. Vi ska snart köra till Sverige och då vill jag ha svensk sommar!

Medea: ja, nätterna är något bättre. Men vi har fortfarande 33-34 grader på eftermiddagarna, det är faktiskt FÖR varmt!

Bloggblad: jag vill inte alls gnälla, det är inte det. Men den här sortens hetta innebär att dagarna i princip måste tillbringas inomhus och all utomhusverksamhet får ske efter åtta på kvällen. Det är helt enkelt ökenhetta, det dallrar som en hetvägg när man öppnar dörren. Alla håller sig inne, fransmännen också, ingen tycker att detta är roligt.

Som de flesta skandinaver bosatta här åker vi till Sverige när det blir som värst, dvs i juli/augusti.

Upp till 30 grader är det OK men som det är nu önskar man sig hellre regn faktiskt! Det här är enda nackdelen med Provence. Den enda!