tisdag 14 juli 2009

Fransk nationaldag 3


Framför den uppbyggda tribunen på Place de la Concorde blir det en helt otrolig uppvisning av det franska kavalleriet.

I över ett år har man tränat på dessa olika manövrar där hästarna med millimeterprecision rör sig i olika mönsterformationer. Till hög militärmusik dessutom.

Inte blir det lättare av att ryttarsoldaterna bara har en hand att tygla hästen med. I den andra håller man ett standar.

Titta själva: formationen här nedan kallades för att göra en "escargot", en snigel. Jag tror ju att det är "snäcka" som avses med tanke på de invecklade cirkelformerna.

Framför tv:n HÄPNADE mannen och jag. Aldrig har jag sett något liknande och det blev stående ovationer från tribunen där presidenten, hela franska regeringen och de övriga inbjudna statsmännen satt. WOW vad dom kan, fransmännen!

Posted by Picasa

1 kommentar:

Suzesan sa...

Ja det gäller att ingen häst överreagerar.
Med hög musik mycket folk och buller och så måste de lyda.

Var det inte på Champs Elysée som en häst galopperade upp på för ett tag sen mot trafiken. En polishäst som stack. Den klarade sig men var lite blodig för den hade överansträngt sig och fått lite näsblod eller nåt sånt. Jag tror jag såg det på webbTV.

Kram
/Susanne