torsdag 25 juni 2009

Söndagslunch igen. Fransk Fars Dag


I söndags var det dags igen. Tillsammans med svenska grannarna for vi till vingården där det bjuds så trevliga söndagsluncher.

De som består av fyra rätter, fritt slösande vin från gården och så bara franska familjer.

Vingården har mycket gamla anor, jag tror jag berättat det förut. Idag är det ett familjeföretag, mannen i huset är byggnadsarbetare och har renoverat hela gården till toppskick. Hustrun har utbildat sig till vinmakerska och sonen och svärdottern ansvarar för bed and breakfast, konferenser och de månatliga söndagsluncherna. Här kan man också fira bröllop och födelsedagar - upp till 120 gäster kan man ta.

Den här söndagen är det Fête des Pères, Fars dag. Inte lika många besökare som på mors dag för lite sedan, ganska lagom med gäster. Förrätten på bilden heter Farcis Provencaux, det är stekt köttfärs med lite olika kryddning som ligger i olika stekta grönsaker - tomat, champinjon, zucchini. Mumsgott.

Huvudrätten ser ni tillagas på bilderna: Moules râteau - alltså musslor i sina skal i ett jättefat som kokas över öppen eld. Mor och son hjälps åt med att krydda och skyffla runt tills skalen öppnat sig.

Kryddningen är hemlig men det vi får veta är att det istället för vitt vin som är det vanligast vid musseltillagning är pastis som ingår.

Såsen tas sen tillvara och serveras med basmatiris och musslorna. Underbart gott!

Sen ost och sallad och som efterrätt en tiramisu med röda bär.

Det hela tar ungefär fyra timmar i glatt samspråk. Den här gången träffade vi en jättetrevlig familj där pappan var poet, pjäsförfattare, teaterregissör OCH skådespelare. Vi fick en lång lista med nya, spännande utflyktsmål inklusive teaterfestivaler och annat kulturellt! Vi möts av sån otrolig vänlighet av dessa underbara fransmän!

Posted by Picasa

2 kommentarer:

Christina sa...

Oj oj, här sitter jag nästan paralyserad och dreglar :)

Moules râteau - vad betyder râteau?

Jag älskar musslor, och köper ofta färska och tillagar på franska manér. Det lät som en spännande kryddning med pastis istället för vitt vin. Pastsis passar ju väldigt bra till fiskrätter, så jag kan tänka mig att det måste smaka utmärkt till musslor.
Spännande.

Bilderna på musseltillagningen tycker jag är fullständigt lysande! Man ser elden, musslorna en masse och alla ångor...så aptitretande.

Monet sa...

Christina: visst var det häftigt. Urgoda var de också. Trots Köksfranska-boken blir jag heller inte klok på vad râteau betyder.

Men eftersom det är circonflex på a:et saknas ju ett s för t:et. Kan det vara "rostade" tro? För det var ju faktiskt vad han gjorde?