måndag 22 juni 2009

Snart - i min sydfranska trädgård


Snart slår den ut, min önskeblomma sedan många år. Jag försökte i omgångar få den, hemfraktad från Frankrike, att växa på min skärgårdsö, men förgäves.

Nu har jag flera exemplar av den, här i min franska trädgård och nu går det bra. Afrikas Blåa Lilja, Agapanthus trivs i medelhavsklimatets sol och värme.

Hela vintern och våren har man bara sett bladen men sedan några veckor tillbaka skjuter de kraftiga stammarna upp och bär knopp som lite försiktigt låter en ana att de vackra blå blommorna snart slår ut.

Just i den här delen av Provence ser man den inte så ofta. Men lite längre bort mot Italienhållet, i det departement som heter Alpes Maritimes, är den desto vanligare. Den står överallt, i trädgårdarna och i de offentliga planteringarna. Ofta bakom stora sjok av lavendel.

För mig är den sinnebilden av de första intrycken av Provence och nu har drömmen slagit in - den växer och trivs i min franska trädgård!

Posted by Picasa

4 kommentarer:

Libby sa...

Vad härligt! Drömmen om Provence slår ut som blomma. Ser fram emot fler bilder!

Anita sa...

Åååh, den blomman är SÅÅ vacker!

Fortsatt fin sommar!

Monet sa...

Libby: ja, det har du rätt i. Drömmen om Provence som min blåa blomma!

Smulan: håller med. Nu slår den ut lite för varje dag! Härlig sommar själv!

Suzesan sa...

Så vackert Monet och ja jag håller med om att drömmen om Provence är där nu... i full blom och det snart. Ni är på plats. Allt är snart på färdigt och ni kan bara njuta.

Ska bli spännande att se bilder på den när den slår ut:)

Tack Monet för att du berättar så fint om ert nya liv där. Lärorikt och det triggar till att våga. Att våga kasta sig ut i nåt nytt och få det att lyckas. Jag är imponerad av det ni gör. Coolt.

Kram
/Susanne