tisdag 12 maj 2009

"Huvudet"


Efter att ha beundrat de höga valven, de märkliga symbolerna och tjuvkikat på ett barndop som pågick vid sidan av kryptan, går vi ner i den och den här gången vet jag ju var hon finns och kan rikta objektivet bättre.

Sainte Marie Madéleine, som hon heter på franska. Vår Maria Magdalena som ligger begravd här och där bara huvudet finns bevarat.

Ser ni det - eller kraniet, rättare sagt. Man anar det innanför den draperade guld-huvudduken. Brrrrr.... Det är mörkt och kallt härnere och faktiskt en kuslig känsla.

Posted by Picasa

4 kommentarer:

Suzesan sa...

Wow kolla där är hon ju. Snygg är hon ju inte nuförtiden *skrattar*

Ihhh så spökligt lite magiskt att gå ner så där och ta foto på självaste Maria Magdalena men vilken upplevelse....MODIGT!;)

Imponerande-. Tack Monet för att du visar och gör så många fina berättelser och bilder.

Kram
Susanne

Staffan H sa...

Dessa vackra franska kyrkor och katedraler - många av dem började byggas i en tid då vi knappt visste vad kristendom var i Sverige.

Idag kan de vara i varierande skick. Den du visade fina bilder från verkar vara i gott skick, men jag har gått in i en kyrka där några fönsterrutor saknades med spår av duvor och andra fåglar som följd. Mindre charmigt.

Annelie sa...

Detta är spännande. Maria Magdalena som kom till Frankrike och sägs fört med sig det "heliga blodet" - "SanGraal". Har du varit i Rennes-le-Château? Det har antytts att Jesu mumifierade lik kan ligga gömt någonstans i trakten enligt det kodade Saunières pergamentsdokument: "Il est là mort!"
Jag har också varit och lyssnat på den magnifika orgelen.

Monet sa...

Suzesan: jo, nog var det lite kusligt därnere. Och som sagt, inte är hon vacker. Kul att du gillar det här, jag har ju skrivit om det förr men nu såg jag själv huvudet, det gjorde jag inte förra gången.

Staffan: den här katedralen, La Basilique de St. Maxime de la St. Baume är ett av Frankrikes finaste och vackraste nationalhistoriska monument och är klassat som det också. Så det är klart att det är i skick. Jag brukar pipa in i de flesta bykyrkor, inklusive vår egen bara för att jag gillar den här dunkla och speciella stämningen i de katolska kyrkorna.

Jag har nog aldrig sett någon vanvårdad tror jag, det vore sorgligt. Men de är ju pråligare än våra, med mycket helgonutsmyckningar och olika affischer och sånt som vi inte är vana vid. Men också mycket levande ljus och färska blommor alltid!

Annelie: roligt att du verkar veta om den här historien med Maria Magdalena och Graalen. Det är precis som daVinci-koden faktiskt och man får lite såna vibbar. Jag ska läsa på lite mera kring de här olika myterna. Tack för tipset!