måndag 3 november 2008

Ung Rebell. På riktigt!





















Skrev jag om en Ung Rebell idag? Den franske Yvane från Star Academy?

Bestämmer att det får vara slutbloggat för ikväll och sätter mig i tv-soffan och börjar bläddra runt bland de franska kanalerna. Jag förlikar mig fortfarande inte vid det franska dubbandet av utländska filmer.

Men tvärstannar vid det här. JAMES DEAN. Live. Nåja, han är ju död sedan länge och har ikonstatus - men det är den unge rebellen som sänds på fransk tv ikväll justd när jag skrivit om en fransk nutida motsvarighet. Känns mer än märkligt får jag säga. Vilket konstigt sammanträffande?

Dubbad är han förstås, liksom motspelarna som jag kan utantill: Natalie Wood och Sal Mineo. Vi kommer in i filmen precis när James ska "streetracea" mot ett klippstup.

Så COOL. Eller "koulle" som man säger här. Trots att han är dubbad och pratar franska försätts jag genast till min tidiga tonårstid när det bara var JD som gällde.

Kolla så snygg han är. Filmen hette i original Rebel Without a Cause och handlar om rikemansynglingen som genom ideliga flyttar hamnar i trassel. Inspelad 1955, mitt i femtiotalet.

Kolla därför genast, ni som dras dit, igen på väninnebloggen: http://femtiotalsjakten.blogg.se/ och få flera "dejà vues".

Jag läser snabbt på Wikipedia att samtliga huvudskådespelare dog unga. James Dean samma år som filmen spelades in, 1955 i en bilolycka, 24 år. Natalie Wood blev bara 43 år (drunknade) och Sal Mineo, sammetsbrunögd men ett intet mot JD, bara 37 år gammal (blev skjuten).

James Dean i mitt hjärta - den första och sista riktiga idolen. Tur på ett sätt att han fortfarande är lika ung. Och jag förlåter honom nästan för att han pratar franska!


Posted by Picasa

3 kommentarer:

Anonym sa...

Wow! Trés trés cool!

MissMagicGirl sa...

Underbar film!
Älskar den och James!

Monet sa...

Libby: Jo, det VAR très cool! För oss som var där:-). Till och med B var med och tittade ett tag - häftiga femtiotalsbiler, riktiga dollargrin!

Missmagic: roligt att du hittade hit och så kul att James också har hittat hem hos dig! Han är svårslagbar eller hur?