måndag 6 april 2015

Vår magiska trädgård



Nu har vi firat påsk på traditionellt svenskt sätt med allt vad som ingår - för oss själva och med goda vänner och svenska grannar. Återstår att göra detsamma nästa vecka när barnbarnen kommer på¨påsklov men då med lite mera franska inslag.

Under tiden rensar vi och fixar i trädgården, sätter igång bevattningen,  och får  bort de sista envisa eklöven. Och ordnar med kvällsbelysningen som ger magiska effekter i provencenatten.

Vi som bytte vår havsutsikt i skärgården mot bergen i södra Frankrike har inte ångrat oss en enda sekund. Kan man få det vackrare än så här?

5 kommentarer:

Boel sa...

Åh vad sugen man blir på att bo där ni bor-när den dagen kommer att man kan välja själv! Härligt att drömma!
Glad påsk från Boel

Musikanta sa...

Ja, jag tror nog Öland och utsikten från Mirrfamiljens sommarhus vinner, haha. Men så är jag ju väldigt chauvinistisk också.

Åker gärna till Frankrike på besök men skulle aldrig kunna tänka mig att bo där för jämnan, fjärran från alla aktiviteter, barnbarn och vänner.
Tur att vi alla är olika . Men jag håller helt med om att er trädgård är fantastisk vacker.
Ingrid

Bloggblad sa...

Så här års är vår trädgård en sorglig upplevelse, jag hastar bara förbi när jag ska ut med komposten, försöker låta bli att titta. Men framåt sommaren har vi en rätt mysig uteplats. Dock ingen utsikt. För att få det måste man gå upp på andra våningen, och dit släpper jag inte vem som helst...

Monet sa...

Boel, jag förstår dig! Men drömmar brukar ju slå in om man verkligen vill!

Musikanta: Öland är okänt för mig men dina bilder därifrån är ju väldigt vackra. Och havet tröttnar man ju aldrig på. Det gjorde inte vi heller i skärgården. Märkligt nog gör man inte det på bergen heller. Och vet du, vi trodde kanske också att vi skulle hamna "fjärran från" allt det där du beskriver. Men det har nästan blivit tvärtom. Vi har ju franska barnbarn som visserligen bor i Luxembourg men det är en dagsresa härifrån och somrarna tillbringar de i franska sommarhuset en halvtimme härifrån. Vi har aktiviteter så till den milda grad att vi ibland måste bara ta det lugnt långliga tider för att orka med och nya vänner och roliga bekanta har vi också fått. Vårt sociala liv är otroligt mycket livaktigare härnere och sen åker vi ju hem till Sverige till familj, barnbarn och vänner och är där i nästan två månader per år. Men som du säger - tur att vi alla är olika!!

Bloggblad: jag minns mina svenska trädgårdar så här års. Lite färglösa och vissna efter den smälta snön trots vårtecken med snödroppar och annat. Vi har en sån period här också men just nu är det skir grönska överallt, tulpaner istället för påskliljor och med utebelsyningen på blir det helt underbart även på nätterna!

Boel sa...

Vad glad man blir att höra hur bra ni har det i Provence! Världen har ju krympt senaste åren och vi når varandra lätt. Viktigast i livet är ju våra nära och kära - det kan sen se väldigt olika ut hur man lever med varandra.
Hälsningar från boel