tisdag 27 december 2011

Kor igen. Och miljöer från länge sen.









Jag har skrivit vad jag tycker om Kokvinnorna och ska kommentera detta för sig under det inlägget. Men jag kom på att det inte för så länge sen hände sig att jag hamnade i just en sån här eftersatt miljö från 1950-talet. Huset, eternit förstås,var tömt, det låg lite nostalgiska minnen kvar som dödsboet inte tagit hand om men allt är nu rivet och ska förvandlas till något nytt och mycket fint. Tur är väl det.

Men den här lagårdslängan är fortfarande kvar. En inte fullt ut lika skitig lagård som i filmen Kokvinnorna. Men när vi öppnade lagårdsdörren slog gödsel- och skitstanken mot oss och den instängda korna (det här var i mars förra året) råmade och blev oroliga. Och de som öppnade lagårdsdörren åt oss sa till mig: Jag trodde aldrig att du skulle kliva in. Dels för gödselskiten på golvet, dels för stanken. Nu tog fotointresset överhanden men det tog i efterhand tid att skrapa bort skiten under skosulorna. Den som vill kan ju notera smuts i takoch fönster, det är nog inte rengjort därinne på år och dag. Och trängseln hos djuren med lösgående kalvar dessutom.

Nåja, är man uppfödd i Skåne och har varit i en och annan lagård under sin barndom och hämtat spenvarm mjölk från arrendatorn vet man ju hur det kan se ut. Men som hos Kokvinnorna  - aldrig!!Posted by Picasa

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag tittade in här och såg bilderna, men förstod inte vad det hörde till .., för då var det ingen text med.

Det är härligt med dig, Monet .., du är som en kulspruta med åsikter ,-)

(Och jo, djurhållningen hade jag absolut anmält, jag har själv ringt om ett sånt fall under tiden i Ystad.)

Men filmen som s å d a n, den tyckte jag om.

Monet sa...

Elisabet: :). Och visst är det härligt att kunna prata om saker och förstå varandra och ändå ha olika åsikt? Det gillar jag med dig också!!

cruella sa...

Monet, jag kommenterar här i all hast: Du skrev att du tyckte om filmen Hästmannen. Den lort han levde i var knappast mindre, eller? Handlar det alltså i första hand om att han tycktes klara sig själv i allt väsentligt och inte hade en drös medberoende/möjliggörare (för så kan man se det i fallet Kokvinnorna) omkring sig?

cruella sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Monet sa...

Cruella: jag tror att jag skrev att jag när det var aktuellt "precis som alla andra förfördes av Hästmannen". Och att jag sen beskrev att det är svårt på ett plan att motstå sättet på vilket båda de här filmerna är gjorda med mycket ursvenska inslag, motljusbilder och stilla närbilder och årstidsväxlingar.

Det slår an en sträng hos oss svenskar som jag tror bidrar till att så många tycker att filmen är "underbar". Tror men vet inte.

Nu minns jag inte Hästmannen i detalj men kommer ihåg att han var just självgående, skötte sig själv och sin häst och brukade sin jord på gammeldags vis. Och säkert var han lika lortig och skitig som den här Kokvinnan.

Sen Hästmannenfilmen har jag och min man arbetat som God Man i ett par år och sett interiörer man inte tror är sanna i det moderna Sverige. Att det finns sån misär, känd men inte åtgärdad av de sociala myndigheterna var en så fruktansvärd insikt och erfarenhet för oss båda att det är detta som ligger bakom min starka reaktion kring hur båda de här kvinnorna lever sina liv.

Du uttrycker det väl. Det är de medberoende och möjliggörarna jag ser här och som är den stora skillnaden mellan Hästmannen och Kokvinnan.