måndag 31 maj 2010

Fransk festmeny

Det här åt alla mammor på vingården på Mors Dag.

Förrätt: pilgrimsmusslor i whiskysås med saffransris. Och en god lökmarmelad
Varmrätt: vaktel, stekt med rosmarin i gåsleversås. Potatis med färs, goda provence-grönsaksröror
Mellanrätt: chèvre chaud, ljummen getost på salladsbädd med vinägrettsås
Efterrätt: Citronkaka med färska jordgubbar. Citronsorbet och en kladdchokladkaka
Kaffe, flaskvatten och så mycket rött, vitt eller rosé-vin gästerna vill dricka.

Och före dess Kir och snittar.

Vad det kostade? 38€ per person. Slå det den som kan. Och då är det helt hemlagat och kommer varmt direkt från köket. Det var premiär för det unga paret som driver vingårdens servering att ha så många som 130 gäster. Men allt gick bra, det var otroligt gott även om jag hade lite svårt för den lilla fågeln till att börja med - sån har jag aldrig ätit faktiskt.

Det här är smaker, ingredienser och sammansättningar som är helt nya för oss som svenskar. Det är himla intressant att se hur man komponerar en sån här meny och vilka kryddningar som ingår. Whisky- och gåsleversås till exempel.

En måltid som är ett evenemang i sig. Och som tar sin tid. Vi kom klockan 1200 på dagen. Och var hemma igen klockan 1700, fortfarande proppmätta!

 

 

 

 
Posted by Picasa

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Monet, monet ...., detta går inte .., jag blir komplett yr i huvudet av dina bilder, vilka omedelbart framkallar ökad salivutsöndring!

Varna i förväg.

Här ska införskaffas glasögon så jag inte ser dina bilder .-)

Dubbelörn sa...

Ååååhhhh...

Tack o lov att jag har septemberresan att se fram emot! ;)

Freedomtravel sa...

Låter och ser helt fantastiskt gott ut! Jag brukar vara dålig på att fira min mamma på mors dag, men nu bjöd vi henne på Grand eftersom hon fyllt 70 och det råkade bli på mors dag, så det passade ju bra ;)

Mira sa...

Tack för ditt fina reportage från franskt morsdagsfirande. Både med mingel, miljöbilder och god mat.

Helen sa...

Himmel, vad min tomma mage skriker nu när jag ser bilderna på all den goda maten. ;-)
Vår morsdagsmiddag intog vi hemma hos svärföräldrarna. Det var också gott.

Ha en fin dag, kram!