söndag 4 april 2010

Svensk-fransk påsk

Nu bjuds det på påskmåltider i de svenska husen i vår franska by. Det går ingen nöd på oss alls. Här serveras lammstek med potatisgratäng ena dagen - med ägg- och ansjovismacka som förrätt till öl och svensk snaps. IKEA förstås, alla svenskars mat-trygghet i världen.

Sillinläggningar nästa dag, föregånget av goda provencalska entréspett med chèvre, fikon och soltorkade tomater. Och vid det vackert dukade påskbordet serveras vi sen vinkokt norsk lax och citronmarängefterrätt. Hemlagad med smak från de hemodlade citronerna som överlevt den osedvanligt kalla vintern på sin balkong.

Idag är det grått, kallt, regnigt och blåsigt och med risk för åska. Vi ska strax iväg till vår trevliga vingård för att begå den helfranska påskmåltiden med vakteläggen och rådjuret. Det är söndag och familjemiddag och det kommer att ta hela eftermiddagn. Det går, som sagt, ingen nöd på oss alls!



 
 
 
 
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Inger sa...

Men kära nån!! Det är bara att gratulera. Vilka färger, och så vackert upplagt. Jag blir hungrig bara av att titta.
Vi har visserligen ingen vingård i närheten, men påskmat har vi ändå fått. Lax och ägg och allt man kan önska sig. I morgon blir det lamm även här i Sverige. Solen skiner och termometern knogar sig sakta uppåt. Inte så illa.

Elisabet. sa...

Och här var det påsklamm igår .., med potatisgratäng och så sonen mitt emot mig och allt andades frid.

Bloggblad sa...

Ojojoj, så gott det ser ut. Blir ju hungrig!

Men nu har jag suttit de 10 minuter jag lovade mig som vila, dags att fortsätta röja en stund innan jag ska gå ut och lukta på våren.

Jag har kommit till de där sista prylarna i skåpet: Slänga, spara...? Kan vara bra att ha? När? usch, vad trista de grejerna är.

Monet sa...

Inger: ja det var både vackert och gott! Hoppas ni har fortsatt fint vårväder

Elisabet: vi åt faktiskt också lamm och gratäng, väldigt gott. Önskar jag haft en eller annan son vid bordet också!

Bloggblad: värst vad du städar och är duktig. Men det är skönt att röja undan. Man mår om inte annat bra efteråt;.)