fredag 19 februari 2010

I OS-tider

Ur ett franskt perspektiv hör och ser man inte mycket av svenska insatser i OS. Jag har noll koll och vet inte vem Brian Ferry är eller vad han gjort. Är han svensk undrar man, namnet låter ju antyda något annat?

Förstås är det franska medaljer som gäller här, konstigt vore det ju annars. Precis som i Sverige är det bara OS som dominerar tv-utbudet, alla andra serier och program får snällt vänta.

Men lite patriotisk kan man ju få känna sig i dessa Jeux Olympique-tider. Inte minst när man på promenad i närområdet hittar denna gula blomma framför en blå vattentunna. Svenska färger tänker jag direkt. Fint!

 
Posted by Picasa

10 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

Väldigt fint. Och här hemma är det inget annat är OS och OS och OS. Vilket är kul för väldigt många. Men jag hade nog föredragit din fina promenad. :-)

Pius sa...

Sverige har 2 guld och 1 brons.

Du tänker nog på artisten Brian Ferry:-D

Han som tog guld i skidskytte heter Björn Ferry. Charlotte Kalla tog guld i skidor och Anja Pärsson brons och det efter att ha vurpat rejält störtloppen dagen innan.

Nej jag har ingen sportgalning, snarare tvärtom, men medaljerna har t o m jag koll på.

Pius

Eli sa...

Brian ferry :-) . Sött.

Inger sa...

Åh, vilken fin bild. Blomman ser ut som en pingstlilja på kvist. Eller är det forsythia? Tänk att det blommar hos er. Här väntas fyra dm snö, 15 gr kallt och styv kuling från öster i morgon. Så du kan ju tänka dig hur jag suger i mig en sån bild. Vårkänsla!!

Staffan H sa...

Underbar bild som ger vårkänsla - något som kan behövas nu när snön yr kring knuten.

Skidskytten heter, som sagt, Björn Ferry. Bryan Ferry är en känd engelsk sångare och artist som för mig är mest känd som sångare i Roxy Music, även om han har gjort en lyckad solokarriär.

Helen sa...

Tack för en härlig bild!

Ha en trevlig helg.

Kram!

Elisabet. sa...

Dessutom är Björn Ferry västerbottning. Det tycker jag är viktig information i sammanhanget .., hälsar en utflyttad ... just det: västerbottning!

Elisabet. sa...

Jag glömde säga att Anja Pärson ju också är västerbottning!

Bloggblad sa...

Så vackert!
Jag undviker OS så mycket jag kan. Vet inget och bryr mig inte. Däremot försöker jag att komma ut och röra på mig själv och få frisk luft.

Det är så vackert sken just nu på himlen över skogskanten som jag ser härifrån - och snö som reflekterar ljuset. Underbart.

Monet sa...

Jag måste få göra som i de övriga inläggen: svara alla på en gång. Vi har haft det lite mycket kring oss, tiden räcker inte ens till bloggande.

TACK för alla kommentarer. Roligt om min okunskap om nämnde Ferry lockade till ett och annat smajl:-)både hos västerbottningar och andra!

Jag kommer att komma ihåg honom nu. Och ja, visst var det en fin "svensk" bild? Ger vårkänsla.