söndag 22 november 2009

Fransk Striberg

Vi är på besök i Hyères, i hamnen där våra goda vänner bor. Vi går på barnbarnspromenad och går förbi det vackra gamla stationshuset som, precis som svensk förlaga, idag bebos av privatpersoner.

Hyères, som egentligen heter Hyères les Palmiers och uttalas "ijär" precis som franskans 'igår - hier', är palmernas stad.

Överallt växer palmer och längs infarterna står de i vackra alléer. Här odlas också de palmer som säljs för plantering längs kustorterna på Rivieran.

Staden är vacker och välskött, upptäcktes vid förra sekelskiftet av engelsmännen som byggde sig vackra kolonialhus och tillbringade sina somrar här.

Härfrån har man sig också med färja till de vackra öarna Port Cros och Porquerolles - en härlig dagsutflykt.

Staden är inte en internationell turistmagnet, däremot strömmar fransmännen själva hit under sommarperioden. Här badar, seglar och surfar man. Stranden Almanarre anses vara världens bästa surfställe och man arrangerar också många havskappseglingar här.

Sommartid är hamnen full med restaurangbesökare, båtfolk och flanörer. Det är liv och rörelse överallt, marknadsstånd på kvällarna och stor frukt- och grönsaksmarknad på lördagar.

Nu är det lite höststiltje men ändå lagom med människor. Det är inte någon vinterövergiven badort detta utan ett levande samhälle. Med vackra pinjer bland palmerna dessutom, här i hamnen växer de i vackra former!

Posted by Picasa

Christina sa...

Så lustigt, jag satt och googlade på Striberg tidigare idag och hamnade här...och så ser jag att det dessutom är ditt senaste inlägg :)
Lite märkligt, visst är det?

Vilket fint litet stationshus som hörde till plage-delen av staden en gång i tiden:)

Jag har varit i Hyères en gång och bodde då på ett litet hotell med en innergård full med apelsinträd.
Vi åkte också ut till Porquerolles där en av mina favoritdeckare med kommissarie Maigret utspelar sig.
Om du inte har läst den så heter den Mon ami Maigret från -49.
Det var i början av mars minns jag, och jag tog ett dopp ute på ön. Kallt värre.

Kersti sa...

Vi har vänner som bor i Marseille för ungefär 20 år sedan var vi nere och seglade med dem. Vi stannade i många av de små kuststäderna som Cassis, Bandol och Hyéres. Vi seglade också över till Porquerolles. Det var så annorlunda att segla i medelhavet mot att segla i Stockholms skärgård. Här kopplade man ström och vatten i hamnen och sedan gick man på restaurang. Utom på Porquerolles för där fick man hämta vatten i dunk. Mistralen blåste så det tog evigheter att komma tillbaka. Vi lämnade båten i Toulon och tog tåget tillbaka till Marseille. Skulle vara skoj att åka tillbaka till de där små städerna längs kusten.