onsdag 23 september 2009

Kvällsljus i Provence
























Nu har vi snart varit hemma i två veckor och livet börjar återgå till det normala. Efter en period med mycket skyfall och åska kommer solen och värmen tillbaka. Det går upp mot 30 gradersstrecket framåt eftermiddagen och vi är glada att vi har vår klimatanläggning inomhus som ger svalka.

I trädgården har det vuxit alldeles oerhört under sommaren. Idag får vi hjälp av vår vackre O, trädgårdsmästaren som också är byskolans rektor. Han kan det här med beskärning av lavendel, rosmarin och alla buskar och häckplantor som skjutit skott i medelhavsvärmen.

Dessi, fortfarande svensktrimmad med korta öron kontrollerar sitt trädgårdsrevir medan husse och matte tar ett glas rosé på altanen och förnöjda tittar på vackert skuggspel på balkongluckorna och kvällsolens sken på rosenbuketten.
Vi är alla tre mycket nöjda med att vara hemma i byn igen!


Posted by Picasa

10 kommentarer:

ab sa...

Tack! Jag tror jag har blivit Dessi-beroende. Jag såg en liten Dessi-kusin inne på Åhléns idag - helt bedårande, pigg och nyfiken - och så små de är!

Libby sa...

Bilden med rosorna är ju som en vacker tavla!

Helen sa...

Jag kan absolut förstå att ni mår gott, där hemma i er vackra by.

Vilka fina foton!!

Och lite av värmen skulle du hemskt gärna få skicka med il-frakt till mig!

Ha det gott!

Kram!

Mira sa...

Lite av värmen till mig med! Det är bara 10 grader här nu...

Monet sa...

ab: det kommer snart mera Dessibilder. Och visst är det så, de är jättesmå men riktiga hundar ändå.

Libby: ja, de vackra rosorna har förgyllt vardagsrummet i en vecka nu. Jag kostar på mig lyxen att köpa färska blommor på Intermarché, det finns alltid vackra buketter till överkomliga priser hela året.

Helen: jo, vi mår bra. Det är skönt att vara HEMMA också även om det varit för varmt att vara här under augusti. Över fyrtio grader, det går bara inte. Men lite av värmen nu skickar jag över direkt. Jag behöver bara 25 grader, de 30 som är nu är lite för varmt faktiskt. Men kvällarna är underbart ljumma!

Mira: självklart kommer ljumma vindar också till mitt gamla ställe utanför Stockholm. Det låter ovanligt kallt ändå för att vara i september?

pepperkverna sa...

Så deilig å komme hjem til Provence.....En del av meg er alltid der.....SLik er det vel for oss som "egentlig hører hjemme i Provence"! Nyt det vakre høstlyset! Hege

Kesu sa...

Mmmm, milt aftonljus. Förstår att det är skönt att ha landat. Hemma är alltid hemma.

Staffan H sa...

Njut av att vara hemma igen. Här kan det ömsom vara jättefina dagar, ömsom kallt och/eller regnigt. Vackra rosor du fångade på bild.

Christina sa...

Vilket underbart ljus och så lilla anfadern mitt uppe i allt :)
Förstår att rosévinet smakade bra med den utsikten!

Monet sa...

pepperkverna: välkommen hit. Ytterligare en Provencevän känns det som:-)

Kesu: precis så är det!

Staffan: vi njuter i fulla dag. Ytterligare en härlig kväll igår och 28 grader och sol idag!

Christina: jo visst, anfadern och vi gillar både ljuset, rosévinet och att vara hemma. Är oändligt avundsjuk på dina HINKAR med trattisar dock!