lördag 26 september 2009

Fransk dans


Häromkvällen fastnar vi framför ett program på tv. Ett dansprogram vars like jag inte tror jag sett sedan kanske Bingolottos början när det nu kan har varit? Sent åttiotal?

Var det inte då folk gick upp och dansade på Lokets uppmaning och det såg ut lite som det här?

Detta är vanliga människor, inte proffs som dansar runt med varandra väldigt elegant och engagerat. Först förstås till franskt musettedragspel, sedan blir det både tango och chacha och mera latinamerikanskt.

Det är ju inte som Let's Dance precis men ändå blir man glad över både musiken och dansen. Ett riktigt feel-good-program faktiskt. Och vi har också noterat att man verkar dansa mycket mera här i Frankrike än hemma i Sverige. Man har Thé Dansant precis som i England, eftermiddagsdanser på söndagarna med théservering.

På en välgörenhetstillställning i höstas blev det dans efter maten och när vi senast åt söndagmiddag på vår vingård bjöds det upp till dans efter måltiden till tonerna av urhäftig musik, spelad av inhyrd pianist.

Jättekul tycker jag som älskar att dansa. Och att bli uppbjuden sådär helt spontant av en artig fransman som dessutom dansade jättebra känns ju bra ovanligt numera. Fram för mera dans - vilken bra motion dessutom. Och riktig glädje i hela kroppen!

Posted by Picasa

9 kommentarer:

Christina sa...

Så roligt!
Jag kan bara hålla med - man blir så glad av dans och bra motion är det också.
En riktig energikick för både kropp och själ!

Jag önskar att jag kunde dansa tango, det är verkligen en underbar dans :)

Lena sa...

Jaa, dans är glädje.

les fifoles sa...

Merci pour la visite et les gentils mots.

A bientôt. Anne

The Secret Garden sa...

Hejsan! Ramlade in på din blogg. Har haft funderingar på att flytta från Sverige faktiskt. Men bara så långt att jag suttit och tittat på hus på internet. Mycket som lockar, värmen, naturen och så inbillar man sig att det är så mycket öppnare, mer levnadsglada, människor?

Love, literature and gardening sa...

Dans i alla former är så livsbejakande och endorfinhöjande! Själv har jag ju blivit helt beroende av line dance. Fast hålla-i-varandra-dans har ju även den positiva kroppskontakten. Så dansa på!

cruella sa...

Oroligt häftigt att den anspråkslösa danskulturen lever kvar. Jag tänker på Hemingways Parisskildringar, hur de går på café och dansar dansar dansar i timmar, helt genomsvettiga. Till dragspel och tamburin. Och med en hyrd flicka i sällskap alltsomoftast. (Just den delen kanske man inte ska nostalgisera sig över.)

Monet sa...

Christina: håller helt med dig. Tango är önskedans för mig också.

Lena: glädje, ja riktigt ursprunglig sån är det

Les fifoles: De rien, à bientôt!

Secret Garden: som jag skrev på din blogg - helt fantastiskt intressant - gå in och kika ni andra bloggläsare också!

Och ja, visst är livet annorlunda här precis som du skriver. Öppnare, spontanare, väldigt avspänt och vänligt. Och vackert förstås.

Love: jag förstår att du gillar line-dance. Jag har gjort det en gång i USA och det var bland det häftigaste jag varit med om. Skulle gärna gå sån kurs!

Cruella: jag är också förvånad över den här danskulturen. I grannbyn är det Soirée Dansante på lördag, det är nästan så att vi funderar på att gå dit. Vet inte hur man klär sig dock, troligen ganska fint? Häftigt med Hemingway, visste inte att det var så!

cruella sa...

Jaaa! Det är klart att ni måste gå på Soirée Dansante! När jag hade läst ditt inlägg googlade jag och hittade en hel sajt med bara dans av olika slag, med möjlighet att välja region och stil:-)

Eftermiddagsdanserna lockar nästan mest:-)

Kan ni inte åka i studiesyfte åtminstone? Och ta lite bilder. Och kanske spela in en pyttesnutt så man får höra lite autentisk dansmusik...

Oj, nu blev jag krävande.

Monet sa...

cruella: förlåt, men det blev inte av. Det är så mycket andra aktiviteter härnere så danskväll får anstå. Men säkert kommer vi att göra det nån gång framöver!