lördag 15 augusti 2009

Ett skärgårdshus där tiden står stilla. 2


I min väninnas skärgårdshus blandas olika epoker från förra seklet. Här har vi lite Dardel - en av femtiotalets vanligaste tavlor..

Spegel i samma stil. Och vem minns inte Bols Genever som det gjordes lampfötter av? Maken och jag diskuterar: hur smakade den egentligen, den som var bland det första man "provade" av alkoholdrycker då nån gång i ungdomen.

Inte särskilt god, minns vi. Lite som oljig snaps. Men min pappa var mycket nöjd med sin genever, särskilt om den fraktats hem från någon utlandsresa.

Vid åsynen av leksaksaffärsvågen och pappersrullehållarna schvissar jag rätt tillbaka till min barndom. Väninna A har sparat sina saker, jag har bara mitt minne kvar av samma saker. Men åh, så starkt det sitter!

Posted by Picasa

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Härligt att läsa och härliga bilder .., mycket igenkänning.
Dardel-tavlan hade vi också på hallväggen hemma .-)

Mira sa...

Nu äntligen, Monet, har jag varit och plåtat i Täby kyrka! Exteriören har jag lagt ut idag. Takmålningarna kommer imorgon!