onsdag 26 augusti 2009

Dessi EFTER trimning


Jo, det finns före-bilder också på inlägget nedan. Så här blev det.

Vi har fått en ny hund. Och begreppet "pudelklippning" varierar mellan svenska och franska hundtrimmare, det är då säkert.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tycka. Jag får vända mig bort och hålla för munnen så att Dessi inte märker min munterhet över hennes skinnskalleklippning. Eller punk eller vad man nu ska kalla det.

Hon ser ju ut som en dränkt katt och med öronen helt renrakade och klippt, obs, ej rakad, nos så ser man ju hennes ansikte bättre.

Men pompom-svansen ser ju helt oproportionerlig ut och är det enda rufs som finns kvar på hunden. Jo, bollen på huvudet förstås.

Jag har inte en aning om vad hon själv tycker. OM hon ens tycker något. Jag tycker det känns som en helt annan hund och fick nästan en chock när jag såg henne efter trimningen. Men hon är samma pigga och busiga hund som förut så det är på ögonen jag känner att vi har kontakt.

Nu kan ni få tycka, alla som sagt något förut. Enda trösten är att det växer ut. Och det VAR nödvändigt sa trimmerskan, att ta så här mycket, det var för tovigt på sina ställen och bara att klippa bort. Jag får skämmas lite över att jag inte varit tillräckligt flitig med borsten ovan som jag är vid en ras som behöver hållas i "trim" när det gäller sin päls. Undrar hur pudlar i "vilt" tillstånd skötte sin päls?

Posted by Picasa

10 kommentarer:

Pius sa...

Tja, host, det växer ju som sagt ut:-)Och tovor måste tas bort. Annars så tycker jag nog det var bättre innan.

Pius

Mira sa...

Ja, jo...
Kanske en något mer passande "outfit" för pudelfröken än det lite barnsliga rufset. Till Dessis försvar tycker jag att hon är fin! Fattas bara den lilla bardotrutiga väskan...

Elisabet. sa...

Nu ser hon onekligen ut som alla små, nätta fransyskor som trippar omkring på höga klackar.

Men ..., hade det varit min hund ...., så hade hon fått behålla rufset .-))

Mian sa...

Jag gillar egentligen lite vildvuxna pudlar, men jag tycker att hon blev jättenäpen och söt - riktigt förtjusande. Man ser ögonen så bra nu.

Syster T sa...

Sådärja! Är man en pudel så är man och ska se ut som en sån - sååå fin hon är nu! Precis så menade jag när vi pratade, så är även hennes store släkting i Skåne klippt.
Hi, hi jätterolig kommentar om Bardotväskan - rosarutig tänker jag mig! Det kommer passa perfekt när hon lägger tassarna i kors och säger: Vous parlez avec MOI?
Stor kram

Kesu sa...

Näpen var ordet! Men det fina med det här är ju att pälsen växer ut igen så du kan ändra frisyr om du tycker.

Lelle R har precis kommit hem från ett besök hos klipperskan och han ser inte alls ut som förra gången, trots att instruktionerna var desamma. Tvätta och klipp, typ! Den här gången har hon sparat tofsar bakom öronen. Varför vet vi inte. Lelle R tycks inte lida, han uppvaktar tjejerna i grannskapet lika flitigt som förr och de verkar inte heller ha några synpunkter.

Roligt att det finns kulturskillnader även i hundklippning!

Staffan H sa...

Jag tycker att Dessi ser bra ut i den nya klippningen. Enda invändningen är pompom-svansen. Den ser inte särskilt damig ut. Det gör däremot resten.

Libby sa...

Säg inte det här till Dessi... men jag tycker att hon ser ut som en liten farbror nu :-)

Brutus sa...

Jag tycker bäst om "valpklippning" på pudlar, men det är ju praktiskt med pompomsvansen. Hon kan ju hjälpa dig att damma när du kommer hem!

Anna sa...

Jag tycker hon är urgullig i den nya frisyren. Näpen som sagt :-)
Sen var hon fin innan med,men mer som ett bustroll.

Jag kan bara relatera till min son som nyss klipptes. Han hade långt hår och massa lockar och klipptes nyss kort. Han var fin innan, såg busig och galen ut men ser nu mer ut som en fin liten pojke. De passar helt enkelt i både och och det gäller din sötnos med :-)