torsdag 18 juni 2009

Skönhetsdag 1


Igår var det dags för hårklippning hos byfrissan Martine. Som som vanligt pratade på kring ditt och datt. Bland annat om La Fête de Musique på söndag - en tradition som pågår i alla franska orter. Det spelas musik av olika slag den 21 juni i hela Frankrike och det är för att fira sommarsolståndet som inträffar då.

I vår by kan man köpa biljetter så att man får sittplats nere på den öppna platsen och samtidigt äta en jättepaella. Martine berättar att Midsommarafton finns här också, La Fête de St. Jean, men den firas alltid den 24 juni som det var förr hos oss. Och den firas INTE som i Sverige, hon bara gapade när hon hörde om våra sillar, snapsar och smågrodor runt en blomsterklädd STÅNG??

Efter klippningen åkte vi till närorten och besökte ett nytt litet köpcentrum. Jag klev in på ett parfymeri och fick vara med om något alldeles nytt i livet. Jag hade tänkt köpa nytt läppstift, en ny kajalpenna och lite hudkräm, det var allt.

Det ni ser på bilderna är dels sminkväskan jag fick gratis, fylld med olika produkter. Dels det egna inköpet, allt av märket Sisley - tydligen jättefint härnere.

Om hur det gick till berättas i nästa inlägg!

Posted by Picasa

4 kommentarer:

cruella sa...

Nä, varför i fridens dagar skulle St Jean firas med nordeuropeiska hedniska riter...:-)

Seden med fyrverkerier på sommaren (för det är väl det St Jean/San Juan går ut på, och så skrål och alkohol) är däremot mycket konstig från mitt perspektiv - men det beror rimligen på vår sommarljusa natthimmel.

ab sa...

Men Monet - vi vill se bild på klippningen och nya make-upen! För du tog väl bilder?

cruella sa...

Eller hur, ab!

Monet sa...

Cruella: Jag har inte en aning om hur St. Jean firas här i Frankrike. Fyrverkerier och skrål? Vi får se, det är min mans födelsedag den dagen, vi kanske går ut och festar lite själva.

På Nationaldagen den 14 juli lär det bli både det ena och det andra, fyrverkerier inte minst!

ab OCH cruella: nu har jag lagt ut bild. Vad gör man inte för sina bloggvänner:-)