torsdag 18 juni 2009

GLAD MIDSOMMAR!!


En härlig midsommar, i sol, blåst eller regn eller hur det nu blir i olika delar av Sverige, tillönskas alla bloggläsare!

Så här har vi firat midsommar på vår skärgårdsö i femton år eller mer. Ängen utanför vårt hus heter just midsommarängen och varje år i ur och skur har stången lövats och rests på förmiddagen.

Och när alla ätit sin sill med nubbe har de tio familjerna med barn, barnbarn och vänner samlats på ängen för de traditionella danserna och lekarna runt stången. Kaffe och tårtor har intagits gemensamt i gröngräset och ofta har det blivit fotbollsmatch efteråt. Trötta barn och vuxna har här sparkat av sig skorna och bollen ligger still.

Kransar på huvudena har vi också haft - så här vacker var min förra året!

Litet vemodigt känns det att inte vara i Sverige under denna den svenskaste av högtider. Men vi tar igen det tillsammans med svenska vänner härnere och det lär inte saknas varken flagga, sill eller brännvin. Skål och glöm inte att plocka sju sorters blommor och lägga under huvudkudden i midsommarnatten!

Posted by Picasa

11 kommentarer:

cruella sa...

Ser väldans lovely ut, men var sken solen så där fint?

Suzesan sa...

Åhhhh

Glad midsommar Monet.

Jädrans vad tjusig du var på bilden.

Börjar bli fransk tjusig Madame på bilderna nedanför och när jag läst igenom sminkskolan.Men här var dt ju svensk midsommar så det förslår. Med krans och allt. Gröna ögon, blå kajal javisst. Så är det.

Proffsigt att få sån där hjälp. Men så klart hon ville du skulle ha alla cremerna hon ville väl SÄLJA;)Men det är kul att prova. Tror nog du ska lyda lite råd om solen. Sola men vara försiktig. Använda kvällscremer.
Som dämpar och kyler.

Så gör jag nu på äldre dar.

Kramar
/Susanne

ab sa...

Glad midsommar!

Men nog finns den lite svensk midsommar med stång och allt i Provence? Jag har läst hos Herman Linqvist att varhelst det finns svenskar i världen, så nog sätter de upp en midsommarstång på ett fält och dansar små grodorna.

Bloggblad sa...

Å, det där verkar ju svenskare än svenskt!

Tack för att du hörde av dig, jag har sett ditt namn här och där, men eftersom det vimlar av bloggare blir det inte av att jag kollar hos alla - det gjorde jag när jag var ny, då var det betydligt färre.

Anonym sa...

Glad Midsommar från blåsiga västkusten men det regnar inte just nu iaf .
Men blåst är värre än regn i vanliga fall .

Anonym sa...

hej,vad fint sminkad du blev.Jag andvänder alltid en foundation/brunkräm även när jag solar.Upptäckte det förra året av en slump att jag blev brun men ändå inte bränd.Har tidigare trott att man inte kan sola med en sån kräm på.Vill önska er o alla andra läsare en glad midsommar,kram lotta

Christina sa...

Här i Sverige har vi det kallaste försommarvädret sedan 50 år, men underligt nog så blommar det i dikesrenar och på ängar som aldrig förr. Jag har sällan sett en sådan blomsterprakt som den vi har i år.
Det finns alltid något att glädjas åt, även om solen och värmen saknas.

Trevlig midsommar önskar vi från stationen :)

Staffan H sa...

Glad midsommar, Monet!

Midsommarvädret på bilden ser härligt ut. I år är dock inte vädret något man blir glad av. Försommaren har mest bestått av regn, regn och åter regn samt blåsigt och kyligt väder.

Än finns det ju hopp även om jag måste erkänna att jag är lätt avundsjuk på det franska vädret du skriver om i bloggen och önskar sno några värmegrader (inte alla!) åt det här hållet till.

Monet sa...

Cruella: förra året på midsommarafton sken solen så härligt på vår skärgårdsö. Firandet skedde på södra Yxlan i Stockholms norra skärgård. Dit kommer man om man åker till Furusund och sen tar färja över!

Suzesan: Tack för komplimangen, jo det var roligt att se hur ett proffs sminkar en. Och det är klart att det var mycket "sälj" också men det kändes ändå som om hon gav mig rätt råd. Jag måste börja tänka mer på hur solen tar härnere, så är det ju.

ab: Glad midsommar själv. Vi får se ikväll om det fixats med majstång hos de svenska vännerna också. Jag tror också att det blir viktigare med vissa svenska högtider när man bor utomlands så han har nog rätt, Herman!

Bloggblad: tack för titten - kul att du kikade in! Som jag brukar göra hos dig också. Jovisst var det ursvenskt med våra skärgårdsmidsomrar. Precis som det ska vara!

Mormorg: Glad midsommar själv. Hoppas ni inte blåser bort utan får en härlig dag. Låter mysigt med västkusten!

Lotta: Hej och välkommen hit. Roligt att du gillade sminkningen. Jag trodde inte heller man kunde sola med brunkräm men det funkar bra faktiskt.

Christina: Ha en skön och avkopplande midsommarhelg själv! Jag har förstått på alla bloggar att försommaren har varit så kall och regnig. Det låter inte roligt alls - kalla och regniga junimånader är inte kul, då ska det vara 25 grader, sol och sommar tycker jag.

Underligt att det blommar så? Härnere har mycket blommat över och gräset gulnar i hettan.

Staffan: ha en härlig midsommar trots eländesväder. Jag delar gärna med mig av sådär 10 grader. 25 är bättre än 35 som det var igår eftermiddag. Man ska inte gnälla men det blir väldigt hett och pustigt och de flesta håller sig inomhus. Vi också faktiskt i vårt numera tempererade hus - tack och lov!

Mira sa...

Riktigt fin midsommar till dig också, Monet - trots att midsommarvakan hos dig bjuder på nattmörker. Varmt nattmörker...

Kram!

Monet sa...

Mira: lite sent, men tack ändå för midsommarhälsningen. Vi fick det väldigt fint. Kram tillbaka!