fredag 10 april 2009

GLAD PÅSK


Joyeuses Pâques - Glad Påsk tillönskas alla bloggläsare med dessa kaxiga franska kycklingar.

Tuppen får representera den levande som vi hör varje morgon nerifrån byn.

Idag - långfredag - arbetar fransmännen som vanligt. Jag tycker det är märkligt i detta kyrksamma land att man inte har helgdag just den här dagen men stängt är det bara på måndag.

I övrigt är det inte så mycket påskkrusedullande som i Sverige. Inga fastlagsris, lite hönor och kycklingar men också påskharar som jag trodde var en tysk tradition. De övriga svenskarna i området har kommit ner på påsklov så det blir knytkalas på påskafton med sill och nubbe inköpt på IKEA!

När vi kommer hem till vår nya städhjälp Carole och Dessi skiner huset överallt. Inte ett dammkorn, allt gnistrar och blänker. På fyra timmar har hon fixat hela huset. Jag är jätteimponerad och tacksam.

Hon berättar att Dessi har "pleuré", gråtit, när vi gick men att det sen gick över. Hon hade följt med i hela städproceduren, snott småtrasor och inte varit det minsta rädd för dammsugaren. Carole skrattar högt och berättar: "plötsligt när jag vände mig om hade Dessi hoppat upp på dammsugaren och där satt hon sedan medan jag drog runt den! " Vilken valp!!

Posted by Picasa

7 kommentarer:

Staffan H sa...

Glad Påsk önskar jag er också!

Jag kan föreställa mig Dessi åkandes på dammsugaren. :-) Det är skönt att slippa ha en dammsugarrädd hund; familjens taxar sprang alltid så långt bort de kunde från den, i deras tycke, hemska tingesten.

Libby sa...

Dessi är lika kaxig som kycklingarna! Hundar och katter brukar ju hata dammsugare. Vilken syn med Dessi åkandes runt på den.
Glad påsk!

helen sa...

Så skönt att komma hem till ett nystädat hus!
Och Dessi verkar också ha haft roligt under städningen ;-)

Åh, vad kul att få shoppa växter i medelhavsklimat, jag vet precis vad jag skulle köpa. Bougainvillea, blåregn, passionsblomma, jasmin, lavendel, fikon, ja, listan kan göras lång...

Ha en jättehärlig påsk!

Kram
Helen

Suzesan sa...

Glad Påsk Monet!!Ja Glad Påsk till din man med.

Hahah Dessi är ju för rolig:)
Ha en underbar dag/helg. Idag är det ljuvligt skönt. Nästan lite sommarkänsla så varmt.

Bra idé det där med städhjälp. Varför lägga energi på det när man kan få hjälp så billigt. Jag skulle ha svårt för att ha en okänd människa som går runt i mitt hemma. Men man ska aldrig säga aldrig:)
Kram
Susanne

ab sa...

Trevlig påsk! Skojiga kycklingar i olika positioner.

Synd att madamen inte tog en bild av Dessi på dammsugaren - men det blir kanske senare!

Christina sa...

Ha ha, jag har sett katter dras runt på dammsugare på YouTube, men aldrig hundvalpar ;)
Fast hon är ju lite egensinnad, anfadern ;)

Monet sa...

Staffan: i början var Dessi rädd. Men sen har hon kaxat till sig. Dock inte lika mycket som vår förra hund Russelterriern Max. Han attackerade sugmunstycket så när det dammsögs var det en enda kamp mellan honom och hussen. Han högg efter snöskyfflar och räfsor också!

LIbby: jag önskar verkligen att jag hade sett det själv. Städerskan försökte locka upp henne på dammsugaren för att vi skulle få se men då ville hon inte. Glad Påsk själv!

Helen: ja, vilken härlig lista. Problemet är att vissa av de sorter du nämner uppenbarligen inte klarar de frostnätter som kan uppstå här uppe bland våra berg så allt går inte att plantera. Jag vill också ha allt det där!

Suzesan: härligt att ni börjar få vårväder i Sverige också. Här är omväxlande 20 grader och ner till 15 och gråmulet så ni har det nog bättre än vi just nu. Men här blommar syrenerna, det är konstigt till påsk!

ab: jag ska verkligen försöka ta en bild på Dessi på dammsugaren. Men vi var ju inte hemma så vi såg det aldrig.

Christina: jo, nog har vi fått en egensinnad hund alltid. Hon är en verklig personlighet i allt hon gör faktiskt!