måndag 26 januari 2009

Fransk vingårdslunch 5


A table! Dags att inta måltiden vid det reserverade bordet. Här står redan vinerna, rött och rosé från huset framme. Vi äter först en fransk löksoppa med en panerad bit chèvreost i och strör riven ost över.

Färsk bandspaghetti tillsammans med "Canard aux olives", dvs mjällt anklår i urgod olivsås med tomat och andra grönsaker, kommer därefter. (Mums Christina!)

Vin och vatten serveras i obegränsad mängd, vid bordet intill har hela familjen hand om den minsta familjemedlemmen på 11 månader medan Papi gratuleras, får vackra blomsteruppsatser och skålar i champagne. Man sjunger Happy Birthday (på engelska konstigt nog) och den lilla ungen vandrar mellan allas famn och gullas med. Överallt vid borden omkring pratas och skrattas och ingen visar minsta otålighet över att det tar en stund innan alla fått sin mat.

Nästa rätt är en frisesallad med en god skiva ost och när vi pustat efter den kommer en urgod efterrätt, en smördegsinbakad blandning av äpple, nötter och marsipan. Och så kaffe eller "tisane", dvs örtte, om man nu föredrar det.

Vi satte oss till bords vid ettiden. Vi reser oss halvfem! Det här sättet att äta, umgås och njuta av både sällskap, mat och dryck och låta det få ta sin stressfria tid tror jag är en av hemligheterna med att människorna mår bra och lever länge härnere. Förstås också solen och ljuset och kanske olivoljan och allt det där man gissar på. Men en fransk söndagsfamiljelunch som tar halva dan ger väldigt mycket skratt, gemensamhet och goda energier!

Och sa jag vad det kostade? För allt detta, inklusive aperitif och tilltugg och hur mycket vin man nu vill och så dessa fyra hemlagade rätter: 35 Euros! Slå det i Sverige den som kan!


Posted by Picasa

5 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm, det var underbart att få följa med på denna smakrika lunch. Solen...den som jag saknar, så...så klart att den finns i Provence. Var annars?? Passa på och njut av varenda sekund!!
Kram
Helen

Christina sa...

Åh vad trevligt ni har det!
Och "Canard aux olives"!!! Jag dreglar ner tangentbordet :(

Jag älskar det franska sättet att inta en måltid utan stress. Det tar timmar och det är så himla trevligt.

Anita sa...

Mmmm.. jag kommer genast ner!:)

Fast igår gjorde jag faktiskt en jättegod löksoppa som inte gick av för hackor heller. :) Ett jättegott rött vin dessutom fick mig att tänka på goda måltider i Paris hallar.

Evas blogg sa...

Känner att jag bor på fel plats :) Långa söndagsluncher passar mig perfekt. För att inte säga maten du beskriver.

Monet sa...

Till alla: det är roligt att ni både inspireras av vårt äventyr och de trevliga utflykts- och matinslagen.

Laga mycket goda franska maträtter och njut av dem medan ni väntar på vårljuset!

Som framgår av nästa inlägg har vi varannandagsväder här i Provence så vi vet inte heller vad det här är för slags "vinter".