tisdag 18 november 2008

Lunchutflykt till Nice


Vi åker och lyssnar på Göran Skytte som håller föredrag i Nices motsvarighet till Gamla filmstaden i Solna. Eftersom jag inte frågat honom om det är OK med bild från hans framträdande - estradöriskt intressant - så kommer istället en bild från bordsgrannens lilla hopvikta groda.

Över 150 svenskar, bosatta här hade slutit upp. Det känns både främmande och lustigt med alla landsmän härnere. Och så Skytte bl.a som talade om politik på svensk närnivå som vi inte deltagit i på månader!

På hemvägen, på A-åttan som motorvägen kallas här möter oss ett mäktigt åskväder som levererade kaskadregn i omgångar. Och riktigt blixt- och dunderväder som snabbt försvann. I denna märkliga hösttid.
Posted by Picasa

6 kommentarer:

Kesu sa...

Estradöriskt intressant! Jag blir nyfiken! Hur då?

Elisabet. sa...

Göran Skytte lyssnade jag till i Skillinge lilla missionskapell ..., det var ett par år sedan och då handlade det om hans väg till .., ja, frälsning.

Jag norpade hans vänsterhand i alla fall ..-)

Elisabet. sa...

Göran Skytte lyssnade jag till i Skillinge lilla missionskapell ..., det var ett par år sedan och då handlade det om hans väg till .., ja, frälsning.

Jag norpade hans vänsterhand i alla fall ..-)

Anonym sa...

Ja, hur då estradöriskt intressant? Tala ur skägget, människa!

Monet sa...

Skytte är en typisk estradör. Osvenskt talar han om hur många besökare han har på sina seminarier, hur många böcker han sålt, vilken impact han har haft som journalist genom åren. Etc, etc.

Det stockar sig för en del, det blir för mycket tror jag. Det är lätt att få för sig att han tar för sig. Eller har ett stort hävdelsebehov. Vilket han själv senare just funderade över.

Men kan man se bortanför det här så är det en engagerad och intressant människa med nästan ett "kall", omvänd och religiös som han blivit.

Nu pratades det inte SÅ mycket om just det utan mera detaljpolitik från Sverige. Om Alliansens första misstag, om sossarna och miljöpartister och kommunister som inte går ihop. Intressant men ändå för långt ifrån den vardag vi lever nu. -vem bryr sig om Mona Sahlin? Längre.

Jag gillar människor med engagemang. Skytte kör i torpedfart och medgav det själv. Och "skröt" om att ingen30-åring skulle kunna hålla hans tempo idag. Han tyckte sig ana att han har ungefär tio år på sig att lyssna till alla dem som vänder sig till honom i olika frågor - de små i samhället främst. Och att det då är viktigt att han använder sig av de kanaler och kontakter han har sedan många år. Bl.a som ledarskribent på SvD.

Han talar snabbt, ledigt och med pondus. Använder enkla ord och metaforer. Men retar upp en del genom sitt "skryt". Det var var jag menade med "estradöriskt intressant". Nu har jag talat ur skägget, Libby. Skytte gjorde också ett nummer av att han rakat av sig mustaschen. Bl.a tyckte han att han såg snyggare ut nu:-)

Kesu sa...

Tack för förtydligandet. Jag har aldrig sett Skytte live och var lite nyfiken. Känns lite korkat att prata om svensk politik i detalj för er utlandssvenskar, men det finns kanske de som följer debatten i sina minsta beståndsdelar.

OM du vill läsa en mindre (läs: inte alls) pompös berättelse om frälsning kan du köpa Ingela Agardhs Den största nyheten när du kommer hem. Tycker den är klok och intressant för oss som jobbar i media. Har satt den i händerna på B. Man behöver ju inte sympatisera med en åsikt för att tycka en bok är bra, eller hur?