tisdag 20 september 2011

Husbilsresa. Le Viaduc du Millau











Utan att ha en aning om vad som väntar oss ser vi, efter slottsbesöket, längre bort på motorvägen något som liknar Öresundsbron. När vi kommer närmare upptäcker vi en fantastisk brokonstruktion och när vi väl kört upp på den och jag kikar ner fullkomligt hisnar jag. När jag senare läser på inser jag att vi utan att veta om det kört över Europas högsta bro, en ganska ny sådan, invigd 2004. Den går över "Gorge du Tarn", ravinen där floden Tarn rinner längst ner. Läs mer på Wikipedia om Millau-bron, den som är intresserad.

Inga bilder kan ge det här landskapet rättvisa, det kan bara upplevas på plats. Tur jag inte visste om det här från början så illande höjdrädd som jag är. Men det var en upplevelse att ha gjort det och vi stannar till och med husbilen för att beundra det oerhört vackra landskapet. Bara några mil tidigare var det platt jordbrukslandskap - vinfält på vinfält där alla druvor nu skördas. Och sen fält på fält med utblommade solrosor. Bruna stod de där och väntade på skörd - kanske gör man solrosolja av dem? På fälten intill odlades majs i mängder och de här tre växterna dominerade den languedocska landskapsbilden helt.

Vår resa är slut, nu väntar bara den vackra vägen hem via Marseille och Toulon, den där man tidvis kör så man ser det glittrande Medelhavet. Nästa tur innan campingarna stänger för vintern går nog också västerut, Atlantkusten lockar och den ligger inte så farligt långt bort den heller.
Posted by Picasa

1 kommentar:

Dubbelörn sa...

Vi åkte över Millaubron när vi åkte till Gorge du Tarn o Sainte Enimie. Bron är otroligt vacker, så skarp i sin konstruktion. Ser nästan ut som den vore etsad in i naturen, spec när man såg den fr utsiktsplatsen med Millauinfon.

Ni vågade inte er in i Gorge du Tarn? *skrattar*

Ni har givit oss än mer tips till vår nästa resa i vår.