lördag 14 maj 2011

Vårt olivträd









Vi har ett väldigt fint olivträd i vår trädgård. Det har säkert många år på nacken och planterades redan "färdigvuxet" när huset byggdes. På franska heter den "olivier" och passande nog sköts och beskärs den av vår granne Olivier som hjälper oss just med beskärning av växter vi inte riktigt klarar själva.

Första året dignade trädet av oliver och jag gjorde minsann egna inläggningar med goda provencalska kryddor och vitlökar. Två år i rad har det sen varit sparsmakat med skörden men i år - nu minsann kan man se att det kommer att bli överflöd igen. Titta på översta bilden så syns det hur tätt blommorna sitter. Det här har blivit ett riktigt vårdträd och vackert placerat vid hängmattan är det också. Inne i trädet hänger mina "tre ungar", en rolig keramikfigur med tre små gungande barn som representerar de barn som i mitt hjärta alltid är just barnen. Den är inköpt på Hawaii för länge, länge sen när barnen var just i den här åldern. Men här sitter de och evighetsgungar också i mitt sydfranska olivträd.

På kvällar och nätter lyser hela härligheten - maken har satt en strålkastare vid trädfoten och det blir bara magiskt vackert!
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Stine sa...

O vad jag tycker ni har en fin och ombonad trädgård. Jättemysig.
Försöker själv med rosor här i sydfrankrike men kämpar mest med ohyra.

Dubbelörn sa...

Olivträden är så vackra. Eftersom jag misslyckas med mina små olivträd inomhus ska jag nu inhandla till vår trädgård, nordens variant av olivträdet, ett silverpäronträd :).

Monet sa...

Stine: tack snälla, det var gulligt sagt. Kikade in hos dig och tyckte det såg himla fint ut också. Men lite mer att sköta!

Dubbelörn: Jag hade också små olivträd i kruka i Sverige men det gick inte heller bra. Här är det underbart med ett stort eget på den egna tomten. En dröm faktiskt!