fredag 4 februari 2011

Hos sjukgymnasten



Vår sjukgymnast, le kinésitherapeut, Monsieur L har flyttat. Från de inre smala gränderna i byn till den lilla "gallerian" där också doktorn, bagaren och slaktaren håller till.

Han har fått lite större lokaler men de ekar fortfarande eftersom allt inte är färdiginstallerat än. Hit går jag för att få behandling för min ömma rygg, den som tog stryk i samband med vår flyttning hit. Man ska i n t e kånka på tunga bokkartonger, det har jag lärt mig nu att det kommer ont efter. Monsieur L har patienter i ett hela dagarna. Hans schema är späckat från morgon till kväll och vi är ofta tre patienter samtidigt.

Han manövrerar oss skickligt genom att vissa får göra egna övningar, andra får sina ultraljud eller massagepass. "J'arrive" - jag kommer, är hans stående tillrop. Han är skicklig, lugn och har humor. Han berättar frikostigt om sitt eget liv, om hur han och hustrun renoverar sitt eget hus, hur han cyklar som den värsta Tour de France-cyklist i bergen runtomkring. Och att han har sex sprätthöns som lägger lika många ägg varje dag. Förra gången jag var där gav han mig en kartong med busfärska "bio"-ägg. Bara så där!! "Ät och njut", sa han leende.

På hans anslagstavla sitter ett antal vykort. Ett av dem är från Sverige. Från oss när vi var på Blidö i somras. Han är mycket intresserad av de nordiska länderna och jag får berätta hur livet är där. Det är en stund av välbefinnande, hans massage gör gott och det är samtidigt en bra fransklektion för mig, alldeles på köpet. Om en stund är det dags för det sista besöket - det kommer att bli lite tomt!
Posted by Picasa

1 kommentar:

Elisabet. sa...

Å, Monet vad jag älskar dessa små berättelser/dokumentärer från ert liv i Frankrike!

T a c k.