söndag 30 augusti 2009

Sista skärgårdsstunderna


I kvällsljuset på vår ö passar vi på att inmundiga ytterligare en svensk favorit. Matig krabba -yum!

Nu har vi ätit både kräftor, surströmming (maken enbart) och krabba. Och till förmiddagskaffet på bryggan idag serverar värdinneväninnan och hennes syster rykande färsk och nybakad amerikansk blåbärspaj.

Sämre kan man ha det!

Idag har hela huset storstädats och det är inte utan att jag saknar min franska städmadame Carole. Det som har tagit oss hela dagen hade hon fixat på fyra timmar. Utan värkande rygg och ömma fötter.

Men nu står bil och husvagn (den som ska bytas till husbil) färdigpackade inför vår avfärd mot södern i morgon. Först blir det lite Norrköping, sen några dagar Skåne, till helgen Luxembourg och sista etappen tar vi oss Hem till Byn igen.

Lite vemodigt är det att lämna ett underbart sensommarsverige med så många familje- och vänbesök och ett underbart lagomt väder. Vi ser på vår franska météo att det fortfarande går över trettiogradersstrecket på eftermiddagarna i byn. Men september är underbart i Provence, det vet vi redan så nu har vi siktet inställt på att åka hem. Till Frankrike!

Posted by Picasa

7 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag gissar att ni inte åker kustvägen till Skåne, visserligen passerar man fina Söderköping, men den är många mil längre än över Jkpg.

Du kan väl ändå vinka lite från Norrköping... det är bara en kvart därifrån jag bor. Tyvärr är jag på jobbet...

Monet sa...

Klart jag vinkar. Till er alla andra också förstås - tills jag är uppkopplad igen och kan svara på kommentarer och lägga in nya bilder - A bientôt!

Ordverifiering för mig är ROLLI och det är precis vad vi ska göra nu, ut på vägarna igen!

Anonym sa...

Synd att vi inte hann ses den här gången. Men till våren. DÅ!! Humlan

Brutus sa...

Kör försiktigt! Vi längtar efter er här i "le sud"!
Kramar

Suzesan sa...

Hoppas er hemresa går/gått bra och att ni snart är på plats i värmen hemma i Frankrike.

Kram
/Susanne

Unknown sa...

Och jag som aldrig hann träffa dig! Men Bengt desto mer, tillsammans med Eva och Lisa Marie. Till nästa sommar, kanske.

Kesu sa...

Vilken fin avslutning på skärgårdssommaren! Kör försiktigt!