onsdag 22 juli 2009

Ljungbyhed


...var svaret på min bildgåta i förra inlägget. Här fanns Kungl. Krigsflygsskolan mellan 1928 och 1998 och flygflottiljen hette F5.

Här har mina pappor och min farfar arbetat, själv bodde jag här som mycket liten, min pappa är född på orten innan flyget nästan ens fanns.

Idag är det en sömnig liten ort med en huvudgata med tydliga reminiscenser från 1950- och 60-tal - flygvapnets höjdpunkt. (Och det var i närliggande Klippan som jag tog studenten och där finns också min mammas vackra trädgård)

Libby på Femtiotalsjakten ser säkert arkitetoniska detaljer som ligger decenniet nära. Själv tycker jag det räcker med stavningen av konditori med c och att den lilla biografen heter Grand!

Uppenbarligen är den fortfarande igång - det såg ut som om det var Änglar och Demoner som gick.

Och på det gamla flottiljområdet är det som sagt hotell- och konferensverksamhet. Den höga vita byggnaden på första bilden var den sk. "Vakten", området var militärt och stängt för allmänheten och man fick anmäla sig innan grindarna öppnades.

Efter denna nostalgitripp far vi vidare längs en regnig E4, äter svensk McDonaldshamburgare för första gången på ett år (de franska är sällsynta och annorlunda kryddade) och stannar till hos goda vänner i den vackraste av skärgårdar utanför Trosa. Dessi åker snällt med och finner sig i ytterligare en 80-milafärd.

Posted by Picasa

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Först läser jag hos f.d. hemifrångrannen Leina om hennes och dotterns resa till Sthlm .., och nu har jag besökt Ljungbyhed!

Hur mycket får man itne vara med om via bloggen ...?

ab sa...

Javisstja, det är ju Ljungbyhed det heter!

Isa sa...

Oj, oj, nu 'brändes' det ännu mer, blev nästan en eldsvåda! F10 var det alltså INTE, men nerlagt väl det också fastän först på senare tid.
Världens litenhet, det verkar stämma bra... Min vagga stod rentav i den lilla byn EKET, på cykelavstånd ( mätt med 40/50-talsmått ) från KLIPPAN , snett genom skogen... Ljungbyhed, däremot ligger ju direkt åt andra hållet. Och om du händelsevis läste latin, hette nog din lärare Sixten Hj- senare så sorgligt bortgången i förtid...

Stänger skyndsamt gossip-slussen och önskar fortsatt fin resa!

Monet sa...

Elisabet: javisst är bloggen häftig. Överallt är man med. som på din och pv:s resa också. Och så hittar man bloggbesökare av spännande sort också.

ab: känner du till Ljungbyhed? Skulle nog fungera bra som "brottsplats" tror jag, haha.

Isa:NÄMEN!! Det var ju det konstigaste!! Hur liten får världen vara? Visst vet jag var Eket ligger och visst hade jag Sixten H i latin. I många år och han var den bästa av lärare.

Om du gick i Helsingborg, hur kände du honom. Om man är "emerita" kanske man varit kolleger?

Jag blir ju jättenyfiken på vem du är, det framgår inte av din blogg så berätta hur jag hittar mer om dig? Om du vill förstås!