söndag 26 juli 2009

Lite Sverige, lite Provence


Det är verkligen roligt att vara tillbaka i Sverige igen. Att vi lever i ett fantastiskt vackert land, det vet ju varenda svensk.

Men har man, som vi, varit ifrån det vackra landskapet i nästan ett år och istället har provencalska färger och former på näthinnan blir det ännu tydligare så mycket ögonfröjd det finns överallt.

Bakom bästa väninnans hus växer kungsljus och johannesört och andra rara växter i en underbar sommarängsblandning. Och från verandan ser man ut mot den lilla viken där båtarna guppar vid bryggorna.

Vi serveras en otrolig räkbomb - en god bulle med skaldjurssmak, rullad i krossade ostbågar. Mums igen!

Torkar oss om munnen gör vi med värdinnans vackra servietter, inköpta under besöket i Provence hos oss i våras.

Posted by Picasa

6 kommentarer:

Hannele sa...

Sverige är som bäst just nu.

Love, literature and gardening sa...

Räkbomb?? En sån galen bulle har jag aldrig smakat. Men som vanligt blir jag hungrig när jag läser din blogg...

Monet sa...

Hannele: håller helt med. Sensommarsvergie är ljuvligt

Love... jag blir faktiskt hungrig själv. Särskilt som jag vet hur gott det är, det som jag lägger ut:-)

Kesu sa...

Men hörru, jag som alltid är på jakt efter mumsiga recept, det där med rullad i krossade ostbågar låter rasande oemotståndligt. Tror du att du kan lugga av väninnan receptet???

Monet sa...

Kesu: det kommer! Jag vill ha det själv!

Men jag tror det är lätt. Hon har lagt någon skaldjursröra, hemgjord sådan med räkor och majonnäs, mellan ett par lager mjukt franskbröd utan kanter.
sen format det hela som en mjuk kokosboll, typ.

Och sen smörat runt om och rullat i de krossade ostbågarna och toppat med ett par räkor och en kryddvippa. Urgott!!

Kesu sa...

Ållrajt! En alldeles perfekt ursäkt för att köpa ostbågar alltså. Och kladda runt i köket! Hehe! Tack!