Om beställning och senate uthämtning av nytt pass verkar ha moderniserats och gå galant, är det ju annat man som utlandssvensk förbryllas av vid Sverigebesöken.
Eller åtminstone i Storstockholm, övriga landet vet jag inget om. Under vistelsen i Sverige ställer vi upp vår husbil på roslagstomten och kör inte med den. Det är för bökigt att hålla på att trassla med in- och utfarter, att köra på småvägar, att hitta vettiga parkeringsplatser etc. Så för att kunna ta oss runt, hälsa på familj och vänner, åka och handla och vara rörliga helt enkelt har det införskaffats sk. sommarbil. En fin gammal Mercedes med många mil och år på nacken vilket inte bekymrar maken vars hobby är just att mecka med den sortens gamla bilar. Det fick han göra förra året då den började koka för mig på väg från Skåne till Stockholm. I år är det dags för byte av bromsok eftersom det blev nerslag på besiktningen om kärvande bromsar.
Nåja, sånt får man ta. Huvudsaken att husbilen med glans och utan en enda anmärkning gick igenom. Känns tryggt inför hemresan så småningom.
Mercedesen togs snällt omhand av goda vänner under vintern i Sverige. Den har stått tryggt parkerad på deras tomt i avvaktan på vår ankomst. För att ta sig dit behövde köra maken åka buss, några byten inom norra Stockholms län. Och här börjar konstigheterna.
För att få åka med SL-bussarna måste man idag ha särskilda kort som laddas med kontanter. Man kan inte längre betala för enstaka bussresor med pengar. Man kan tydligen betala via mobiltelefon också, via någon sms-kod. Som man får knappa sig fram till förstås på telefonen. Och förstås, alltid som i Sverige skall personnumret uppges. Vi har självklart kvar våra svenska personnummer men har man flyttat utomlands som vi, avregistreras man och de flesta institutioner kommer inte åt numren. Så blev det nu också. Tvärstopp. Det hela löstes genom att sonen, som har semester lånade ut sitt kort så att bussresan kunde genomföras med hjälp av det. På busstation kunde sedan eget kort köpas. Vad är detta för Kafka-fasoner? Hur gör man med alla turister utan svenskt personnummer som vill åka buss och kunna betala på eget vis. Alla vi pratat med är superirriterade på systemet och tycker som vi att det är helt åt fanders. Detta dribblande med personnummer i tid och otid är ju heller inte klokt. Sånt här märker man när man kommer på årsvisa besök till "det gamla landet". Säkert kommer vi att förbryllas av mer längre fram.
Det är inte bara turister eller som ni, utlandssvenskar, som tycker att det här fullständigt uppåt väggarna! Men värst måste det ju vara för turister som inte kan språket .., vilket krångel för något som borde vara så enkelt, som att köpa en bussbiljett.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDet är ju tur att du också noterat detta vansinne och särskilt när det gäller turister. Dom måtte ju inte tro att vi är kloka med våra personnummer här i Sverige. I Frankrike har man överhuvudtaget inte det och vid identifiering går man helt annorlunda fram. Utan att "kränka identiteten". Vi har nu också skaffat nationella Id-kort för att slippa använda våra pass eftersom körkort inte är giltig id-handling utanför Sverige.
SvaraRaderaI Söderköping har man t.o.m. tagit bort de tryckta turlistorna till bussarna - de finns på nätet numera. Som orsak anförs att det kan bli ändringar då och då.
SvaraRaderaDet är ju ungdomar och pensionärer som åker mest buss. Ungdomarna klarar sig med de flesta av de riktigt gamla pensionärerna har ju varken dator eller mobil - eller bil heller för den delen.
På våra lokalbussar går det heller inte att lösa biljett med pengar - kort kan man lösa på vår turistbyrå som är stängd på helgerna...
Kram
Vi använder aldrig något annat än ID-kort när vi reser inom Europa.
Biljettsystemet i Göteborg är så knepigt att lära sig att man gärna låter bli. Alltså man tar bilen.
SvaraRaderaMen... för ett SL Access-kort behöver du väl inte registrera dig med något personnummer?
SvaraRaderaNär det gäller SMS-biljetter är det ju en annan sak i och med att kostnaden skall faktureras i efterskott, och det blir ju lite svårt om du exempelvis inte är bosatt i Sverige. Personligen tycker jag att det är jättebra att jag kan skicka efter en SMS-biljett med min (jobb)mobil och räkningen kommer hem till mig privat. Som det var tidigare när kostnaden belastade mobilräkningen hamnade den ju felaktigt på min arbetsgivare.
Östgötatrafiken skickar ut utskrivna tidtabeller om man ringer deras kundtjänst.
Förstår inte riktigt heller varför biljettsystemet i Göteborg skulle vara så krångligt?!
Det är inte särskilt krångligt när man vet hur man ska göra. Men som så ofta tycker man det när det är nytt. Jag minns när vi var i Italien första gången och de hade då samma system som vi har nu, dvs att man måste skaffa biljett i förväg. DÅ tyckte jag det var lite exotiskt främmande, men inte krångligt. Nu är jag ju van.
SvaraRaderaI alla städer man kommer till, även i Sverige, får man ju höra efter hur det fungerar innan man ska resa med lokaltrafiken. Det är olika i alla städer och ibland byter man system.
Rexxie, i vårt fall skulle bussfärden (för att fungera med de tre byten den innebar) starta 0730 på morgonen från en landsortshållplats mitt ute i Roslagen. Kommer man då direkt från utlandet och inte passerar något "kortinköpsställe" står man sig slätt. Det var därför sonen, tack och lov semesterledig, kunde låna ut sitt kort. Efter att vi försökt fixa det hela med sms-varianten där Klarna krävde det personnummer de inte kommer åt genom vårt utlandsboende.
SvaraRaderaVill de ha betalt i efterskott är det bara att fakturera oss, som så många andra gör, via vår svenska c/o-adress. Nu kom vi inte så långt att det gick att förklara.
Min son som arbetar med den här sortens frågor och dessutom har ett förflutet just på ifrågavarande företag säger att vi svenskar är alldeles för flata och naiva när det gäller att uppge våra personnummer. Det finns en lag, PUL, som strikt reglerar detta men ett stort antal företag, i synnerhet de som fakturerar kräver helt olagligt och okunnigt att få tiilgång till personnummer som sedan kan användas i alla möjliga sammanhang, utanför individuell kontroll.
Ingen vi talat med tycker att tingens ordning just nu är OK, tvärtom är det ett bra exempel när det gått för långt och kundens kinintresset ligger långt efter datanissarnas. Så mycket kan jag säga att i Frankrike hade man aldrig accepterat den här sortens dumheter. Där finns fortfarande checksystem och bemannade bank- och postkontor liksom lokala skattekontor med hög servicegrad.
Allt är verkligen inte bättre när det automatiseras och SL:s och uppenbarligen andras bussreseavgiftssystem tillhör verkligen inte det! Utan sonens lånekort på morgonen, vad föreslår du att min man skulle ha gjort? Och alla turister?
Inger, jag tror att du tillhör undantagen som tycker att detta är OK. Dels bor du i Sthlms innerstad, dels är du van att resa kollektivt utomlands och röra dig i ett kontantlöst samhälle. Många är ju inte det, inte minst de äldre utan mobiler och datavana. Parallella system borde gå att ha. Och vad är skälet till det här? Att busschaufförer ev. kan rånas på en smärre summa pengar? Om inte F lånat ut sitt kort till B hade han inte kunnat hämta bilen med hjälp av busstur, så enkelt är det!
SvaraRaderaDet jag tycker är synd är att varje läns bussbolag har sitt värdekort att ladda. Ett Sverigegemensamt vore väl inte så svårt. Se på London med omnejd. Där bör lika många siom i hela Sverige.
SvaraRaderaHär i länet kan du betala med ditt vanliga visakort eller dylikt kort om du.inte har ett busskort. Lite dyrare men smart.
Kontantköp av biljetter på framför allt innerstadsbussar tar alldeles för lång tid och orsakar störningar i tidtabellen, en annan högst reell orsak till irritation, så där är det motiverat med kontantlöst - där finns ju också inköpsställen och automater på ett helt annat sätt.
SvaraRaderaPå landsvägstrafiken borde man däremot kunna betala med konto-/betalkort, det kan man till exempel med Region Skånes gula bussar. Även de har övergett kontanterna på de gröna stadsbussarna och lokaltågen.