Innan vi flyttade till Frankrike fick vi höra rätt mycket om hur besvärlig den franska byråkratin är. Vi varnades och var förberedda.
Vad vi INTE räknat med var att vi skulle få mera trassel med SVENSKA myndigheter, banker och organisationer i samband med vår utflyttning än med de franska! Med risk för att låta som gnällig utlandssvensk vill jag ändå berätta om hur just försäkringskassan agerat mot oss.
Det är försäkringskassan i Visby som är handläggande myndighet för alla utlandsbosatta svenskar. Det absolut första papper man behöver som utflyttad svensk är en blankett som heter E121. Den skickar man tillsammans med ett antal andra uppgifter till det nya landets motsvarighet till försäkringskassan, i vårt fall CPAM i Frankrike.
Vid förhandsbesked ett par månader innan vi flyttade ner sades det att E121-blanketten skulle komma att ta några veckor att få men att vi inte behövde oroa oss. Blev vi akut sjuka under väntetiden skulle svenska försäkringskassan ersätta oss för sjukvårdskostnaderna i efterskott.
När vi väl flyttat ner, var på plats, hade bostadsadress etc, begärde vi alltså våra E121-blanketter. Och fick till vår häpnad höra att försäkringskassan nu genomgått en omorganisation sedan en tid tillbaka, att man pga den hade det struligt och dessutom var underbemannad på Gotland så nu var väntetiden för denna livsviktiga blankett inte längre några veckor utan cirka 9 MÅNADER!!
För oss var det viktigt att komma in i det franska sjukvårdssystemet så fort som möjligt. Här har man husläkarsystem precis som i Sverige men om man behöver en specialistläkare kan man inte uppsöka sådan själv utan måste få remiss från sin valda husdoktor. Utan E121, inget Carte Vitale, ingen husdoktor. Ingen specialist vilket är ett måste för maken. Både för undersökningar, kontroll och mediciner.
Jag ryade och sa ifrån. Tyvärr, underbemanning och omorganisation var svaret. Till slut skrev jag ilsket och påpekade det orimliga i det hela och talade med halva Visby-kontoret om vikten av att lyfta på häcken, hämta två blanketter och lägga i ett kuvert till Frankrike. Hur svårt kan det vara?? Efter ytterligare ett par påminnelser och skärpt tonläge kom blanketterna. Vi hade prioriterats och fått gå före i kön sas det!! Under tiden blev jag akut sjuk och fick gå till doktorn och betala både honom och dyra mediciner för ett antal tusen kronor. Ingen ersättning från försäkringskassan där inte, nu hänvisades det till den franska försäkringskassa vi ännu inte skrivits in i pga av väntetiden för blankett E121!!
För ett tag sedan kom påminnelse från svenska försäkringskassan att det nu närmar sig pensionsuttag och man tillråds att ansöka om den (det måste man göra själv, det är inget som sker automatiskt) i god tid, minst ett par månader. Man lät också meddela att ansökan skulle gå vi - ospecificerad - fransk pensionsmyndighet som sedan skulle tillställa Sverige denna ansökan.
Nu har jag ägnat rätt mycket tid åt att få rätsida på CPAMs sätt att resonera och vet att ingenting stämmer där i förhållande till Sveriges sätt att arbeta med socialförsäkringsfrågor. Systemen är definitivt inte kompatibla, EU-avtal till trots. Samtidigt hade jag fått en annan och diametralt motsatt information från PPM-myndigheten och försäkringskassan där man skickat mig en svensk - och fransk - ansökningsblankett. Som skulle skickas till Visby och inte gå omvägen via fransk okänd pensionsmyndighet.
Nu började det bli riktigt rörigt och likna E121-sitsen varpå man kostar på sig dyrbara vänteminutrar i kö från Frankrike till gotländska försäkringskassan. Hänger ni fortfarande med?
Pensionsdagen infaller i november, alltså om drygt sex månader. Jag vill veta: ska jag skicka ansökningsblanketten direkt till Visby som det sägs i ena fallet, eller ska jag böka mig igenom det franska systemet och försöka ta reda på vilken fransk pensionsmyndighet som troligen inte alls vill att det ansöks om svensk pension via dem?
Svaret jag får är blir en chock.
"Gör båda delarna", svarar handläggaren i Visby. Vi är omorganiserade (jo, vi vet) och underbemannade (jo, vi vet det också men det var ju nästan 8 månader sedan, har man inte fått rätsida på detta än?) så man får nu räkna med att det kan ta upp till ETT ÅR efter det att man skickat in sin ansökan tills pensionen betalas ut!!
Jag tror inte mina öron och säger: om ansökan kommer till er ett halvår i förväg, måste ni ändå ha ytterligare sex månader på er för att ordna utbetalning av pensionen? Och ja, tyvärr, omorganisation och underbemanning (åhhhh) gör att det kan bli så.
Jag frågar den unga handläggaren hur hon föreställt sig att man ska leva under detta halvår utan inkomst alls? På det svarar hon att pensionen när den väl kommer då betalas ut retroaktivt. Men under väntetiden, försöker jag igen - av vad ska man leva då? Ja, tyvärr ... och resten kan ni räkna ut själva.
Jag blir faktiskt förbannad. Att få sin pension utbetalad samma månad man är berättigad till den är en lagstadgad rättighet, inte något en enskild myndighet kan förvägra en med hänvisning till interna svårigheter och brist på personal.
Jag uppmanas att skicka ansökan till Sverige fast den egentligen, fast det vet man ju inte, ska gå via franska pensionsmyndigheten: "för utan ansökan kan man inte göra ett prioriterat ärende av det hela". Jag blir inte bara förbannad utan också full i skratt. "Ett prioriterat ärende" att få pensionen utbetalad i rätt tid när man dessutom haft sex månader på sig att fixa det hela??
Jo, det som också tar tid förklarar den unga handläggaren, är att man från svensk sida genom kontakt med franska myndigheter måste försäkra sig om att man inte uppbär pension från båda länderna. Och denna franska kontakt kan ta lite tid. Men hon ger mig adressen till den myndighet de brukar vända sig till och jag förstår ju när hon läser upp den att hela proceduren kan ta just tid. "Min franska är inte så bra", säger hon och det är alldeles väldigt sant. Vi får bokstavera så att det blir rätt.
Hur ska det då gå i de verkliga kontakterna med Frankrike funderar jag? Och har jag otur är det väl den enda fransktalande personen i Visby som är bortrationaliserad också.
Jag har använt en hel dag för att fylla i ansökan, bifoga olika intyg och passkopior och bifoga ett långt och uttömmande brev till försäkringskassan där jag begär att pensionen ska betalas ut om ett halvår och sen får det vara sluttjafsat om underbemanningen och omorganisationen för min del. Egentligen skulle jag skriva till högsta ansvariga vederbörande i Sverige också och berätta hur det ser ut IRL och be om personal till Visby. Det ville den unga handläggaren gärna ha hjälp med också sa hon. Tro det?
I Frankrike genomförs nu en reform där alla Carte Vitale görs om. De utformas så att de innehåller all information om den socialförsäkrade och är försedda med chip och foto. Vi har själva nyligen fått våra efterlängtade sådana. Detta görs för samtliga Frankrikes invånare, ett stort antal miljoner. Det är inte ett pip om att proceduren är besvärlig eller tar tid. Eller att CPAM är underbemannad och under omorganisering. Visserligen begriper de inte det här med svenska personnummer och att man vill heta M och inte A som man är döpt till i Sverige.
Men effektiva är de, artiga, serviceinriktade och ringer genast tillbaka med förklaringar om det behövs.
Sverige, Sverige, föregångslandet - landet som står som förebild för många, inklusive Frankrike, med sin berömda "svenska modell". Bevare mig, säger jag - modellen är nedmonterad sedan länge. Och kvar står resterna av den som ruinerna i Visby.
Holy Smoke! Det låter ju som Moment 22. Tack för att du låter oss veta detta, innan vi eventuellt beslutar oss för att flytta ned. Som tur är kan maken svära lätt och ledigt på både franska och svenska... Puh!
SvaraRaderaDet låter som forna tiders Sovjet och jag undrar hur det går för min australiensyrra som i november blir pensionär .....? Eller får pension från Sverige, menar jag.
SvaraRaderaJag tror att jag ska ge henne länken hit ...-)
Jag känner igen det där fast för mig handlar det om föräldraledighet via Sverige. Suck vad trött man kan bli...
SvaraRaderaHerregud, vilket tjafs!
SvaraRaderaMan tycker ju att så här får det bara inte gå till!
Vad ska folk leva av under "förseningstiden"??
Nä, Sverige är inte längre det bästa landet att leva i...
Så vackra blommor du får skåda i trädgården.
Här dröjer sig snön kvar, så blommorna kommer sig inte upp än.
Jag längtar och väntar!
Kram
Helen
Den svenska modellen har kollapsat för länge sedan, och FK är ökänt för sin brist på effektivitet. Det första jkag tänkte när jag läste din otroliga historia var just: Skicka till båda! Svensk FK-personal kan inte de egna reglerna, förutom att de givetvis inte kan franska.
SvaraRaderaDet verkar som om Frankrike inte längre förtjänar sitt dåliga rykte som ärkebyråkratiskt?
Jag blev så ledsen när jag läste det.
SvaraRaderaBlir lixom bara pricken över ett i. Jag skäms över att ni blivit behandlade så. Usch!
Att montera ner ett fungerande välfärdssamhälle så som de gör är ju skrämmande och inte blir det bättre av att de som fortfarande har jobb ...inte kan göra den enklaste uppgift.
Den tiden som handläggaren lade på telefontid hade hon sparat genom att direkt säga. "Så nu har jag lagt din blankett i ett kuvert och den är indirekt redan på G". Det hade jag gjort.
Lite skojsigt säger jag att de borde väl jobba fortare med såna ärenden.
För så som det utvecklas nu så vill de ju bli av med alla som bor i landet av den egna befolkningen tycks det.
Hoppas det ordnar sig eller att kanske de franska kan hjälpa till...med den där surkärringen på F-kassan. Men jag läste i tidningen idag att de är ute och "jagar MC-gäng" så de har väl fullt upp;)
Jag måste gratulera er att ni lämnat landet för det paradiset som ni bor i och hoppas de inte ska krångla med er. Ja jag menar då landet ni lämnat:)
Kramar
/Susanne
Jag tycker du ska skriva till nån högre myndighet.Det är viktigt att allt sånt här kommer fram.Ja det har stått om många i tidningarna som blir vräkta för att dom inte får sin sjuk/föräldrar penning.Hoppas det ordnar sej för er.Tack för så fina bilder.
SvaraRaderaJisses så krångligt, tur att jag inte sökte jobb hos dem. Det värsta jag vet är när saker ska vara krångliga bara för att det alltid har varit så.
SvaraRaderaOch en blankett, den ska för sjutton kunna tankas ner från nätet, inte skickas med snigelpost.
Stackars dig:-(
Pius från Visby
F-kassan har verkligen blivit en institution utan dess like!
SvaraRaderaJag kan tycka som Landstingsanställd att vi kan vara byråkrater så det räcker ibland när man hör sig själv svara på vissa frågor från patienter. Men den "byråkratin" vi har är en fjärt i världsrymden jämfört med vad Du får kämpa med nu!!!
Måste vara kämpigt till tusen jobba på F-kassan!!!!
Turtlan
Så går det, när den offentliga sektorn sakta men säkert monteras ner på grund av att pengar saknas. Pengar som skulle ha kommit från skatterna, som alliansen sänkte, för att vi istället ska shoppa mer.
SvaraRaderaOch vi röstade fram det hela själva.
Ja, inte jag förstås.
Skriv dig hos en god vän i Sverige, ansök om pension i nyss nämnda land, då får du pensionen på ett konto i svensk bank, skaffa ett kontokort så kan du ta ut din pension i Frankrike. En idé som kanske kan funka.
SvaraRaderamvh R
Jag blir alldeles matt av att läsa det här, men inte förvånad. Min syster fick en hjärtinfarkt i Frankrike och har fått betala dyrt, bla en ambulansfärd på
SvaraRadera48 000 kr. Vården som också kostade är numera återbetalt, men det tog tid. Hoppas att det löser sig som det ska, för er.
Jag inser att jag har tur... Jag har hittills fått mina sjukskrivningspengar i tid, men osvuret är nog bäst. Det inser jag.
Hej alla,
SvaraRaderaJag tror jag måste svara i klump så att det blir lite sammanhängande. Tack för alla kommentarer - jag förstod nog att det var många som skulle reagera över hur försäkringskassan Utland har det. Och beter sig.
Jag håller också med om att det måste vara väldigt besvärligt att arbeta i en krympande organisation med ständiga neddragning, förändringar och dessutom nya regelverk och sammanslagningar hit och dit. Handlägggarna är faktiskt inte några "surkärringar", de är vänliga och FÖRSÖKER vara tillmötesgående men man märker en extrem uppgivenhet i mötet med dem. Och så detta svenska skyll på för lite personal. "Det är inte mitt bord-attityden", den som inträder när man är för utmattad på jobbet av olika skäl och inte orkar ta de enskilda initiativen.
Det som är obehagligt är att den högra handen inte verkar veta vad den vänstra gör. Vid varje kontakt med just denna försäkringskassa för utlandssvenskar har jag fått olika sorters besked och hänvisats hit och dit.
Sverige har ju varit med i EU så pass länge nu dessutom att man tycker man kan förutsätta att det på en utlandsenhet finns en samlad kunskap om hur det ser ut i de enskilda länderna och att man därför kan ge sina medborgare de upplysningar och de tjänster de efterfrågar och också har rätt till. Det ser tjusigt ut på deras hemsida, i praktiken fungerar det inte alls på det sättet.
Jag vill poängtera att detta alltså handlar om blanketter och pensionsutbetalningar till svenskar som är utskrivna ur Sverige och bosatta i annat EU-land. Så tack för tipset, Renée med fotobloggen men att skriva sig i Sverige igen funkar inte.
Vi är "utskrivna" och ska betala all vår skatt på våra pensioner i Frankrike. Det är mycket låg skatt i förhållande till Sverige, det är en av fördelarna med att bo här.
Men vi är fortfarande svenska medborgare med intjänad svensk pension som mycket väl kan betalas ut till svenskt bankkonto men som man sedan skattar för lokalt enligt dubbelbeskattningsavtal.
Det skandalösa med att inte se till att vi som utflyttade får det underlag vi behöver för att sedan själva krångla oss in i det EU-gemensamma vårdsystemet är att man skyller på underbemanning och omorganisation.
Detsamma gäller att man nu förvarnar om att man behöver ett helt år på sig för att se till att den lagstadgade pensionen utbetalas. Av samma skäl: underbemanning.
Vår fransk/svenska advokat säger på min fråga att detta inte bara är regelvidrigt, det är också olagligt. Som jag skrev i mitt inlägg - man kan inte förvägra mig som svensk pensionär att ta ut och få min pension utbetald i laga ordning med hänvisning till personalbrist.
Det här är som att "man måste vara friskt för att orka vara sjuk" som det ofta sagts i Sverige. Man måste vara beredd att slåss för sin rättighet och inte alla kan det. Jag tillhör sorten som inte ger mig och som kommer att gå högre upp i försäkringskassans organisation om jag inte får besked om att jag "prioriterats" och garanterat får min pension i november. För min egen skull men faktiskt också, som någon påpekade, för att det är viktigt att höga vederbörande får klart för sig hur det ser ut i verkligheten. Gud bevare den utlandssvenska blivande pensionär som kanske måste ta lån eller gå till franska "socialen" i väntan på att "föregångslandet" Sverige ska betala ut pensionen? Nej, det måste bli ett stopp för det här.
Som flera också påpekat, inklusive mig själv: det är både synd - och skam - att man på olika sätt monterar ner vårt gamla välfärdssamhälle. Det märks i vården, i omsorgen av både ungar och de gamla. Och det märks som sagt i den administrativa hanteringen av vårt socialförsäkringssystem. Moment 22 och Sovjetstat är inte helt felaktiga beskrivningar.
Ni som är bosatta och skrivna i Sverige tror jag inte behöver råka ut för det som nu händer med oss. Ni kommer att få era pensioner i tid, föräldrapenningen betalas väl hoppeligen ut som den ska och ni ingår ju alla i det svenska sjukvårdssystemet med de ersättningar som gäller där.
Men ett tips vill jag ge med hänvisning till Panters inlägg: Skaffa er det internationella sjukförsäkringskortet (från försäkringskassan) och ha alltid det med er när ni lämnar Sveriges gränser. Med detta och kvitton på allt om ni blir sjuka ska det inte vara problem att få tillbaka ev. utlägg för sjukvårdskostnader.
Kolla också era hemförsäkringar, de flesta - och också vissa kreditkort - täcker till exempel kostnader för en ambulansfärd.
Jag ska hålla er uppdaterade kring vad som händer med det här. Sista ordet är nog inte sagt!